Z Podlasia w Polskę

Chorten coraz mocniej zaznacza swoją pozycję na rynku i wchodzi w nowe rejony.

Pięć lat temu grupa 13 właścicieli sklepów spożywczych z Białegostoku i okolic postanowiła założyć grupę zakupową jako przeciwwagę dla poczynań zachodnich sieci handlowych. Po co się podporządkowywać, jeśli sami możemy się zorganizować – oto ich idea założycielska. Celowo nie używali – i nie używają nadal – słowa „sieć”, które ich zdaniem źle się kojarzy detalistom.
Zaczynali skromnie, na zapleczu sklepu w Choroszczy, należącego do Krzysztofa Pakuły, prezesa Grupy Chorten. Nazwa sieci również została przejęta od nazwy jego placówki. – Bardzo nam pomogli producenci i dystrybutorzy – wspomina Sylwia Olechno, dyrektor handlowy i członek zarządu Grupy. – W ciągu trzech miesięcy podpisaliśmy
100 umów producenckich, stworzyliśmy mocne podwaliny i dopiero wtedy wyszliśmy z ofertą do sklepów – dodaje.
 Detaliści sami zgłaszali się do Chortena, doceniając korzyści płynące z udziału w grupie, a jednocześnie możliwości zachowania autonomii. – Sklepy przystępujące do nas są naszymi partnerami, którzy mają realny wpływ na funkcjonowanie Grupy – podkreśla Olechno.
Umowy z producentami czy dystrybutorami są do wglądu na działającej od trzech lat platformie internetowej, dostępnej dla każdego ze stowarzyszonych detalistów. Tam też właściciel sklepu może sprawdzić swój obrót na produktach danego producenta, dostępność towaru w magazynie centralnym, złożyć zamówienia, odebrać wiadomości sieciowe oraz wytypować wielkość dostawy produktów z następnej gazetki.
 Spółka nie wymaga wiele. Obowiązkiem jest wnoszenie miesięcznej administracyjnej opłaty stałej i konieczność uczestniczenia sklepów w promocjach gazetkowych. Warunkiem przystąpienia do sieci jest próg obrotowy, którego Chorten nie upublicznia. Grupa nie wyznaczyła detalistom minimalnego progu zakupowego, nie ma obowiązku zamawiania towarów u dostawców wskazanych przez sieć ani zmiany dotychczasowej nazwy sklepu na Chorten.
–  Prosimy, aby do funkcjonującej nazwy dodać Chorten, chociażby na drugim szyldzie obok – mówi Olechno. Grupa oferuje również reklamówki i fartuchy z jej logo.

Dwa segmenty marki własnej
Jako korzyści dyrektor handlowy wymienia przede wszystkim bardzo dobre warunki zakupu towarów, rabaty na fakturze oraz retro na bardzo konkurencyjnym poziomie. Chorten oferuje również plakaty, billboardy, ma podpisane umowy z zakładami energetycznymi, firmami wyposażającymi sklepy, operatorami kart płatniczych. Od niedawna rozwija cykl szkoleń adresowanych do pracowników, kadry zarządzającej i właścicieli sklepów. W 2015 r. ma ruszyć program lojalnościowy dla partnerów.
Oczkiem w głowie zarządzających siecią są stoiska ze świeżymi produktami, zwłaszcza z mięsem i wędlinami. W tej kategorii rozwijana jest marka własna w średnio-wysokim przedziale cenowym Z Podlaskiej Spiżarni.
Cały asortyment Z Podlaskiej Spiżarni obejmuje ok. 60 indeksów. Oprócz wędlin dobrze rotują jaja, kapusta i ogórki kiszone, majonez oraz kilka rodzajów chlebów z lokalnych piekarni.
Chorten ma też markę własną Dobra Cena w segmencie ekonomicznym. Pierwsze produkty trafiły do sklepów trzy miesiące temu. Asortyment to 10 produktów spożywczych, docelowo ma ich być 100. Od roku Grupa ma swój magazyn centralny na markę własną (500 mkw.), już jednak szuka miejsca pod nowy, większy.
 
Nie tylko ogólnospożywcze
Chorten współpracuje z ok. 200 dystrybutorami. – Spółdzielnia Obrotu Towarowego, Def, PSS Białystok, Bać-Pol oraz Tedi, dystrybutor produktów Grupy Maspex Wadowice – Sylwia Olechno wymienia tych, z którymi grupie świetnie się współpracuje.
Obecnie w sieci są 522 sklepy o dużej rozpiętości powierzchni. Większość to typowe placówki osiedlowe, choć zdarzają się też takie jak sklep w Zambrowie o 900-m sali sprzedaży. Są również sklepy specjalistyczne: 21 mięsno-wędliniarskich i 47 alkoholowych.
Sieć najmocniej operuje na Podlasiu, obecna jest także m.in. w województwach lubelskim i warmińsko-mazurskim. Sukcesywnie uruchamia oddziały zamiejscowe. Od lutego 2012 r. działa Chorten Radom (obecnie 33 sklepy), a od października 2013 r. Chorten Mazowsze (65 sklepów).
Zarząd Grupy chce stworzyć przeciwwagę przede wszystkim dla Eurocashu i zarazić pomysłem detalistów z całej Polski. Dlatego nie wykluczają współpracy z lokalnymi, polskimi grupami zakupowymi, aby wykorzystać efekt skali. – Czasy są tak trudne, że detaliści muszą się gdzieś ulokować. Teraz to tylko kwestia wyboru, do kogo dołączą – uważa dyrektor handlowa Chortena.  
Katarzyna Pierzchała

W SIECI

Chorten
Adres: ul. Przędzalniana 60, 15-688 Białystok
Liczba sklepów: 522
Powierzchnia sprzedaży sklepów: 30-1000 mkw.
Zasięg: woj. podlaskie, lubelskie, warmińsko-mazurskie i mazowieckie

Joanna Hamdan 7738 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }