Do sklepów trafiły napoje alkoholowe na bazie piwa imitujące... rosyjskie wina musujące

Nieprawidłowości wykryła Polska Rada Winiarstwa i to z jej inicjatywy ruszyła kontrola wskazanych produktów Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Sprawa jest w toku, ale PRW obawia się, że sporne alkohole zdążą przed zamknięciem kontroli trafić na bale sylwestrowe.

W ostatnich miesiącach pojawiły się na półkach polskich sklepów napoje alkoholowe na bazie piwa, imitujące popularne rosyjskie wyroby winiarskie i opakowane w sposób niezgodny z prawem. Ich producent zaopatruje butelki w „banderole” naśladujące znaki skarbowe akcyzy oraz korki „grzybki” zastrzeżone dla win musujących.

Jak informuje Polska Rada Winiarska (PRW) chodzi o produkty trzech firm - spółki Kolwin, Polskiej Wytwórni Win Kamparek oraz Agropol. - Ich produkty, o rosyjsko brzmiących nazwach, takich jak: Kremskoje Igristoje, Caryca Igristoje oraz Slawjanskoje Jgristoje, zgodnie z nieeksponowanymi deklaracjami umieszczonymi przez producentów na etykietach, są musującymi napojami alkoholowymi powstałymi na bazie piwa, sprzedawanymi jednak w butelkach zastrzeżonych dla win musujących - informują członkowie Polskiej Rady Winiarskiej.

Ich zdaniem, oprócz nieprawidłowego opakowania i banderol naśladujących znaki skarbowe, z technologicznego punktu widzenia wątpliwości budzi również uzyskanie tak wysokiej zawartości alkoholu (9 proc. objętości) w wyrobach będących mieszaniną piwa i napoju bezalkoholowego. - Zawartość alkoholu w piwach mocnych może wynosić do 8 proc. obj. Trudno wyobrazić sobie uzyskanie 9 proc. obj. alkoholu, po dodaniu napoju bezalkoholowego do piwa - czytamy w oświadczeniu PRW. 

To właśnie z inicjatywy PRW wskazane "naruszenia" zostały poddane kontroli ze strony Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. - Sprawa jest w toku,  jednak wciąż pozostaje obawa, że nieuczciwie oznakowane produkty zdążą przed zamknięciem kontroli trafić na bale sylwestrowe w całej Polsce - konkludują członkowie PRW.

 

Ilona Mrozowska 4642 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.