Z orzechami i bez

W ostatnim czasie kategoria wafli impulsowych rozwija się zdecydowanie bardziej dynamicznie niż batonów czekoladowych.

W latach 2008-2013 wartość sprzedaży wyrobów czekoladowych w Polsce wzrastała średnio o 2 proc. rocznie, osiągając ostatecznie poziom około 6,4 mld zł – wynika z szacunków KPMG i Polbisco – Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych (na podst. danych Euromonitor International). Prognozy na lata 2014-2018 zakładają, że średnioroczne tempo wzrostu przyspieszy tutaj do 3,3 proc. i będzie zdecydowanie wyższe od średniej unijnej (1 proc.). Jak podkreślają eksperci KPMG i Polbisco, wyroby czekoladowe są najpopularniejszą kategorią słodyczy w naszym kraju.
– Widać jednak również, że nieco słabszą dynamikę niż cały segment wykazuje w ostatnim czasie kategoria batonów czekoladowych. Prognozy na najbliższe miesiące przewidują raczej umiarkowane tempo wzrostu – szacuje Marek Przeździak, prezes Polbisco.
Jego zdaniem zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku wafli pakowanych pojedynczo (impulsowych). Pod koniec ub.r. wartość ich sprzedaży wyraźnie się zwiększyła i należy oczekiwać utrzymania tego trendu w kolejnych okresach.
Na zwyżkę sprzedaży w tym segmencie zwraca także uwagę Beata Telega, senior brand manager Colian (Grześki). – Zarówno sprzedaż wartościowa, jak i ilościowa w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku wzrosła wartościowo o 4,6 proc., natomiast ilościowo o ponad 3,9 proc. – mówi Beata Telega (Colian za Nielsenem, panel handlu detalicznego, sprzedaż ilościowa i wartościowa w okresie sierpień 2012 – lipiec 2013 oraz sierpień 2013 – lipiec 2014 w kategorii wafli poniżej 60 g).
Według danych CMR w sklepach małoformatowych liderem pod względem udziałów wartościowych sprzedaży batonów jest Mars (ok. 45 proc. rynku – dane za lipiec 2014 r.). Kolejne miejsca zajmują Ferrero, Nestlé i Mondelez, które wspólnie kontrolują ponad 37 proc. udziałów. Na piątej lokacie z ponad 9 proc. udziałów plasuje się Lotte Wedel. Ponad 55 proc. udziałów w wartości sprzedaży generują marki Snickers, Kinder Bueno, Twix, 3Bit oraz Mars.
W sklepach do 300 mkw. (CMR, udziały wartościowe, lipiec 2014 r.) najlepiej wypada Snickers 50 g (Mars). Na drugiej lokacie plasuje się Snickers 2 X (75 g). Trzecie miejsce przypada Kinder Bueno (Ferrero).

W różnych odsłonach
W palecie produktowej Mars Polska znajdują się m.in. wspomniane już wcześniej batony Snickers i Snickers 2X (dwie porcje), Twix, Mars, Bounty oraz Milky Way.
Ferrero oferuje batony Kinder Bueno, Kinder Bueno White, Kinder Delice, Kinder Country oraz Kinder Maxi.
W przypadku Nestlé Polska wiodącymi produktami w segmencie batonów czekoladowych są: KitKat i Lion oraz wafle Princessa.
Mondelez Polska obecny jest na rynku wafli czekoladowych i batonów z markami Prince Polo i 3Bit.
W ofercie Lotte Wedel jest wafelek WW w odsłonie tradycyjnej (przekładany nadzieniem orzechowym) i białej (śmietanowym). Batonik Pawełek dostępny jest w czterech wariantach: toffi, o smaku advocata, z nadzieniem śmietankowym lub czekoladowym. Paletę batonów producenta uzupełnia Bajeczny oraz Pierrot.
 
Wafle w cenie
Kamila Moniuszko, brand manager Prince Polo, Mondelez Polska, informuje, że Prince Polo jest liderem na rynku wafli w Polsce z 12,3-proc. udziałem w rynku (Mondelez za Nielsenem, panel handlu detalicznego, udziały wartościowe w segmencie wafli i batonów w czekoladzie, MAT, lipiec 2014). Prince Polo jest dostępny w trzech smakach: Classic (oblany ciemną czekoladą), Orzechowe i Mleczne. – Konsumenci najchętniej sięgają po wafelki Prince Polo Classic w gramaturze XXL – dodaje Kamila Moniuszko.
Według Beaty Telegi, choć konsumenci są otwarci na nowości w segmencie wafli impulsowych, to nadal największą popularnością cieszą się smaki: kakaowy, orzechowy i mleczny.
Z danych CMR wynika, że w kategorii wafli impulsowych pierwsze miejsce zajmuje Mondelez z prawie 28-procentowym udziałem w rynku
(CMR, sklepy do 300 mkw., udziały wartościowe, lipiec 2014). Druga i trzecia pozycja przypada odpowiednio firmom – I.D.C. Polonia (21 proc.) oraz Colian (blisko 20 proc.).
Wśród produktów czołówkę otwiera Prince Polo XXL Classic, wafelek z nadzieniem kakaowym w polewie 52 g (Mondelez). Drugi jest Knoppers (Storck). Trzecie miejsce zajmują Góralki (I.D.C. Polonia).
Magdalena Kołodziejska, rzecznik prasowy Lotte Wedel, podaje, że najnowszą propozycją firmy w kategorii wafli i batonów jest CzekoWafel przekładany gęstym orzechowym nadzieniem i oblany wedlowską czekoladą. – Niewielkie rozmiary produktu umożliwiają również łatwą ekspozycję i tym samym silne wsparcie dla sprzedaży impulsowej – podkreśla.
Colian stawia na wafle Grześki oraz Mega Grześki. Pod marką Familijne oferuje nowość – Wafle mleczno-czekoladowe i Wafle mocno-czekoladowe.
 – W naszej ofercie pojawiła się także nowa linia wafli impulsowych Grześki Gofree, które wyróżniają się kruchymi wafelkami o strukturze gofra – mówi Beata Telega.
Krzysztof Pączkowski

Zyskuje kanał nowoczesny i tradycyjny
– Obserwujemy wzrost sprzedaży wafli impulsowych zarówno w kanale nowoczesnym, jak i tradycyjnym – podkreśla Beata Telega, senior brand manager Colian. Jej zdaniem większa zmiana nastąpiła w kanale nowoczesnym, gdzie wartościowy wzrost sprzedaży w ostatnim roku sięgnął 5,9 proc., natomiast 4 proc. w ujęciu wolumenowym. Natomiast w kanale tradycyjnym odnotowano wzrost wartościowy sprzedaży na poziomie ponad 3,7 proc., przy zwyżce wolumenu o 4 proc. (Colian za Nielsenem, panel handlu detalicznego, kanał nowoczesny, kanał tradycyjny, sprzedaż ilościowa i wartościowa w okresie sierpień 2012 – lipiec 2013 oraz sierpień 2013 – lipiec 2014 w kategorii wafli poniżej 60 g).

ZDANIEM DETALISTY

Pierrot, Bajeczny, Twix i Mars
Bogdan Matak, sklep Maximus, Warszawa
W segmencie batonów i wafli czekoladowych zdecydowanie najchętniej kupowane są produkty takich firm jak Lotte Wedel, Mars Polska czy Mondelez Polska. Klienci bardzo często sięgają m.in. po uznane już na rynku batony, jak np. Pierrot, Bajeczny, Twix i Mars. Biorąc pod uwagę impulsowy charakter tych produktów i związane z tym spontaniczne decyzje zakupowe konsumentów, nie obserwuję szczególnie istotnych zmian w poziomie sprzedaży w ciągu roku. Choć można zaryzykować stwierdzenie, że ten asortyment cieszy się nieco mniejszym zainteresowaniem w okresie wakacyjnym.

POMOCNIK

  • Z uwagi na impulsowy charakter batonów i wafli w czekoladzie trzeba zapewnić odpowiednią ekspozycję przy kasach sklepowych.
  •  Wyroby znanych marek – o największej rotacji na półce – powinny zostać ułożone na wysokości wzroku.
  •  Konsumenci kategorii impulsowych lubią nowości, dlatego obok stałej oferty należy pamiętać o edycjach limitowanych i nowościach.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.