Biedronka: wolniejsza ekspansja?

Duża dynamika rozwoju sieci dyskontowej utrudnia utrzymanie wysokich wzrostów like for like - uważa Filipe Rosa z Banco Espirito Santo.

W ciągu czterech lat, do końca 2013 r. Biedronka zwiększyła liczbę sklepów o 63 proc. (do 2393), a powierzchnię sprzedaży niemal podwoiła (do ponad 1,5 mln mkw.). Jednak po raz pierwszy sieć odnotowała spadek sprzedaży like for like (LFL). W I połowie roku była niższa o 1,2 proc.

Filipe Rosa podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu stwierdził, że w obecnej sytuacji rynkowej trudno będzie zwiększać Biedronce sprzedaż w tych samych sklepach utrzymując tak wysoką dynamikę rozwoju sieci.

Zwrócił uwagę na zmiany w asortymencie i  leyoucie Biedronek, szczególnie tych zlokalizowanych w miastach. W latach 2011 i 2012 sieć skoncentrowała się na świeżych kategoriach, wprowadzając m.in. urządzenia do wypieku pieczywa. Udział tych kategorii w sprzedaży zwiększył sie z 14,8 proc. w 2011 r. do 18,4 proc. w 2013 r.

Jak stwierdził Rosa, Biedronka analizuje obecnie swoją ofertę w celu pobudzenia wzrostu  LFL i dostosowania jej przede wszystkim do oczekiwań miejskich klientów. Jego zdaniem będzie to oznaczać wprowadzenie nowych kategorii i zwiększenie asortymentu ponad 1000 SKU.

Sieć już testuje tradycyjną sprzedaż mięsa, wędlin, serów oraz gotowych dań. Modelowy sklep ma ładniejszy wygląd i bardziej przypomina supermarket niż dyskont. Według Rosy to dobry kierunek. Jeśli takie zmiany będą wprowadzone w najbliższych latach w miejskich Biedronkach, przyciągną więcej zamożnych klientów i przyczynią się do wzrostu wartości koszyka.

Przedstawiając sytuację na rynku detalicznym Rosa podkreślił znaczenie dyskontów (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi). Ich udział w obrotach FMCG wzrósł do 21 proc. w 2013 r. z 8 proc. w 2007 r. W tym czasie udział hipermarketów (Tesco, Carrefour, Real, Kaufland, Leclerc) spadł z 18 proc. do 17 proc., mimo znacznego zwiększenia ich powierzchni sprzedaży.

Udział dyskontów w rynku FMCG:

Biedronka 14,6%

Lidl 4,7%

Netto 1,2%

Aldi 0,2%

Udział hipermarketów w rynku FMCG:

Tesco 5,0%

Auchan & Real 4,9%

Carrefour 3,2%

Kaufland 3,2%

Leclerc 1,2%

Źródło: BESI

Barbara Mikusińska 774 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.