Jabłkowy smak orzeźwienia

Młoda kategoria cydrów dobrze radzi sobie zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale nowoczesnym.

Rynek cydru to bardzo dynamicznie rozwijający się segment napojów niskoalkoholowych, który w ostatnim czasie notuje skokowy wzrost sprzedaży. Według danych Nielsena (za Kompanią Piwowarską, handel detaliczny bez gastronomii) od kwietnia 2013 r. do marca 2014 r. sprzedaż cydru w Polsce wyniosła 1,6 mln l. Kategoria wzrosła ponaddziewięciokrotnie, ponieważ w analogicznym okresie roku poprzedniego jej wielkość wynosiła zaledwie 1,7 tys. hl.
Z szacunków Polskiej Rady Winiarstwa wynika, że w ciągu kilku najbliższych lat możemy się spodziewać wzrostu tej kategorii do 50 mln litrów rocznie.
– Od stycznia 2013 r. Ministerstwo Finansów określiło odrębną stawkę podatku akcyzowego na cydry i perry o zawartości alkoholu do 5 proc., niższą od obowiązującej na inne wyroby winiarskie – podkreśla Elżbieta Pawłowska, dyrektor biura Polskiej Rady Winiarstwa. Jej zdaniem na efekty w postaci istotnego wzrostu zainteresowania producentów tym właśnie segmentem i pojawienia się wielu nowych marek nie trzeba było długo czekać.
Z kolei Robert Ogór, prezes Ambry, uważa, że w perspektywie 3-5 lat konsumpcja cydru w naszym kraju zwiększy się do ok. 70 mln l, z prognozowanych na ten rok 10 mln l. – W efekcie udział tego segmentu będzie porównywalny z obecnym rynkiem win stołowych – szacuje Robert Ogór.
Za takim właśnie scenariuszem przemawiają zmiany w dotychczasowych upodobaniach konsumentów, którzy coraz chętniej sięgają po napoje o niskiej zawartości alkoholu, w tym różnego rodzaju piwa smakowe.
Według Roberta Ogóra tak duże szanse na sukces są w tym przypadku nie tylko efektem postępujących zmian w gustach klientów. Polska dysponuje świetnym surowcem, a jabłka są naszym hitem eksportowym – i to właśnie daje nam ogromne atuty chociażby w stosunku do takich krajów jak Francja czy Wielka Brytania.
Szersza oferta
Do dynamicznego wzrostu tego rynku przyczynia się także coraz większa paleta produktowa cydru wśród polskich producentów.
Oprócz rynkowego lidera – jabłkowego Cydru Lubelskiego z Ambry – swoją ofertę poszerzył m.in. Jantoń. – Obok klasycznego jabłkowego cydru mamy także Dobroński z cynamonem, który doskonale gasi pragnienie, orzeźwia i sprawdza się podczas letnich dni – mówi Monika Kania, kierownik ds. marketingu Jantoń. Ponadto w linii Dobroński znalazło się także klasyczne Perry produkowane z soku z gruszek.
– Na fali aktualnej popularności cydrów planujemy jeszcze tego roku wprowadzenie napojów na bazie cydrów o ciekawych kompozycjach smakowych. Najbardziej obiecująco wygląda smak białej truskawki, niespotykany dotychczas w kategorii alkoholi – podkreśla Monika Kania.
Dwa cydry – Polski Klasyczny i Polski Rumiany – ma w ofercie spółka TiM. – Cydr Rumiany, który miał premierę niespełna miesiąc temu, okazał się absolutnym hitem – mówi Ewa Pustoszkin, brand & PR manager w firmie TiM.
Na dwa smaki zdecydował się też Henkell & Co. Vinpol Polska. W portfolio firmy są więc jabłkowy Cider Smiler, a także wzbogacony o nutę miodu Cider Smiler Honey.
Warwin w palecie produktowej ma jabłkowe warianty Warka Cider Premium i Golden Cider, a ponadto również gruszkowe odpowiedniki – Warka Perry Premium oraz Excelent Perry. Piątą propozycją niskoalkoholowego, orzeźwiającego napoju jest Warka Berry (produkowana na bazie cydru o smaku owoców lasu z dominującą nutą czarnej jagody).
Kompania Piwowarska jabłkowy Green Mill Cider wprowadziła równo rok temu. – Chcemy poczekać, aż ten trunek ugruntuje swoją pozycję na rynku. Dlatego nie składamy deklaracji na temat ewentualnego wprowadzenia nowych produktów w tej kategorii – podkreśla Wojciech Mrugalski, kierownik ds. komunikacji w Kompanii Piwowarskiej. Dodaje, że Green Mill Cider to drugi gracz w kategorii cydrów z 16-proc. udziałem ilościowym i 18-proc. wartościowym (Nielsen, lipiec 2013 r. – marzec 2014 r.).
Jego zdaniem na rynku alkoholi widać też coraz mocniej zarysowujący się trend odchodzenia konsumentów od trunków wysokoprocentowych na rzecz napojów o niewielkiej mocy i łagodniejszym smaku. – Dodatkowo cydr jest preferowany zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety. Dzięki temu kategoria ta ma szansę zyskiwać kolejnych konsumentów – dodaje Mrugalski.

Liderzy rynku
 – Trudno jeszcze prognozować, jak wypadnie tutaj sezon letni, widać bowiem, że handlowcy dopiero eksperymentują z cydrami jako nową kategorią produktową – mówi kierownik ds. komunikacji w Kompanii Piwowarskiej.
Według danych CMR w sklepach małoformatowych liderem pod względem udziałów wartościowych sprzedaży cydru jest Ambra (ma udział przekraczający 70 proc. – dane za maj 2014 r.). Drugie miejsce zajmuje Kompania Piwowarska z marką Green Mill Cider (z wynikiem ok. 6 proc.). Inni producenci obecni w segmencie cydrów to m.in.: Browar Fortuna, Jantoń, H2O i Mix.
Spośród produktów w sklepach do 300 mkw. (dane CMR, udziały wartościowe w sprzedaży, maj 2014 r.) najlepiej wypada Cydr Lubelski (Ambra) w butelce 1000 ml (udział ponad 38 proc.). Na drugim miejscu również plasuje się Cydr Lubelski w opakowaniu 330 ml. Trzecie pozycja przypada na Green Mill Cider (Kompania Piwowarska) w butelce 400 ml.
Krzysztof Pączkowski

Nie tylko w lecie
Cydr jest obecnie zdecydowanie produktem sezonowym. Konsumenci chętniej sięgają po niego w okresie letnim. Ma na to wpływ niska zawartość alkoholu i walory smakowe – jest lekki, orzeźwiający, słodki lub wytrawny, niezbyt nagazowany. Zdaniem Wojciecha Mrugalskiego, kierownika ds. komunikacji w Kompanii Piwowarskiej, niewykluczone, że w miarę upływu czasu trunek ten może stać się napojem całorocznym. – Warto wiedzieć, że grzany cydr sprawdza się świetnie w okresie jesienno-zimowym – mówi Mrugalski.

Zdaniem detalisty
Latem po cydr
Jerzy Gidelski, Delikatesy, Wrocław
Od pewnego czasu obserwujemy rosnące zainteresowanie cydrem ze strony klientów naszego sklepu. Szczególnie widoczne jest to w okresie wiosenno-letnim, przy rosnących temperaturach i słonecznej aurze, które skłaniają konsumentów do sięgnięcia po napoje orzeźwiające. Wśród marek najlepiej sprzedają się produkty Ambry, choć widać również zwiększony popyt na ofertę innych wytwórców cydru.

Pomocnik

  • Konieczne jest odpowiednie schłodzenie trunków, gdyż w kanale tradycyjnym zdecydowana ich większość sprzedaje się bezpośrednio z lodówki.
  • Należy pamiętać, że inne trunki dobrze rotuję zimą, a inne latem. Dlatego w lodówce powinny być teraz te najlepiej rotujące, m.in. cydr.
  • W sklepach z ladą najlepiej sprzedają się produkty ustawione po lewej stronie środkowej półki – dzięki takiemu umiejscowieniu zwiększa się ich zauważalność.
  • W sklepach samoobsługowych kupujący odruchowo zatrzymują się pośrodku ekspozycji, zapewniając sobie tym samym optymalne warunki dokonywania wyboru.

    Źródło: Kompania Piwowarska