Prosto z butelki

Niskoprocentowe drinki to najszybciej rosnąca kategoria alkoholi w ostatnich latach. Z czasem stać się one mogą konkurencją dla piwa. Szczyt ich sprzedaży przypada na okres wakacyjny.

Słoneczna pogoda, która sprzyja zabawie i przebywaniu na powietrzu, wpływa na zmianę preferencji zakupowych konsumentów. Spada wtedy sprzedaż ciężkich alkoholi, takich jak wódka czy ciemne piwo. Rośnie z kolei popyt na napoje na bazie różnych alkoholi, w tym drinków RTD (ready to drink). Badania wskazują, że pod względem ilościowym w okresie od czerwca do września realizowane jest nawet 40 proc. ich rocznej sprzedaży.
– Sezon wiosenno-letni wraz z typową dla niego aurą właśnie się rozpoczął. Z naszych obserwacji jednoznacznie wynika, że sprzyja on sprzedaży lekkich alkoholi o mniejszej zawartości alkoholu – potwierdza Hanna Hausman, menedżer produktu, zastępca dyrektora ds. marketingu i eksportu, Henkell & Co. Vinpol Polska. – W tym czasie Polacy szczególnie chętnie sięgają po drinki orzeźwiające, gaszące pragnienie i takie, które można skonsumować prosto z butelki – mówi Hanna Hausman.
Twórcą kategorii RTD w Polsce był Diageo, który w 2003 r. wprowadził popularną już na innych rynkach markę Smirnoff Ice. Dziś nadal jest to jedna z największych i najbardziej rozpoznawalnych marek tej kategorii w Polsce, a drinki na bazie wódki realizują ok. 90 proc. sprzedaży. Tego typu drinki mają w portfolio m.in.: Brown-Forman (linia Finlandia Frost), Grupa Sobieski (linia Sobieski Impress) oraz Bartex (linia Gate Vodka Ice).
Potentantem w produkcji drinków opartych na rumie jest Bacardi-Martini z linią Bacardi Breezer.
Ponieważ zaletą produktów z kategorii RTD ma być poręczność i wygoda w użyciu, ponad 90 proc. produktów oferowanych jest w butelkach o pojemności 250 i 275 ml (ich sprzedaż rozkłada się prawie po połowie). Puszki producenci najczęściej wybierają do drinków na bazie rumu bądź whisky. Od każdej reguły są wyjątki – drinki na bazie wódki Finlandia Frost sprzedawane są w 250-ml puszkach, a Breezery (na bazie rumu) w 275-ml szklanej butelce.
 
Z potencjałem
Według szacunków Euromonitora wartość sprzedaży napojów RTD w Polsce powinna przekroczyć 100 mln zł do 2016 r. To wciąż ułamek procenta wartości rynku wódki. Jednak gdy sprzedaż tych strategicznych segmentów alkoholowego rynku spada, producenci doceniają obiecujące nisze, do których RTD się zalicza.
– Producenci bardzo poważnie podchodzą do kategorii produktów ready to drink – proponują nowe smaki czy optymalizują wizerunki produktów już obecnych na rynku – podkreśla Hanna Hausman. Informuje, że firma Henkell & Co. Vinpol Polska wprowadziła w tym sezonie nowy smak znanego już konsumentom produktu z kategorii RTD – Lubuski Gin & Tonic. Lubuski Gin & Lime uzupełnia tę linię o nową wersję smakową przeznaczoną dla amatorów drinków z dodatkiem lemoniady. Wraz z nowym smakiem dotychczasowa butelka aluminiowa (200 ml), w której dostępny był Lubuski Gin & Tonic, została zastąpiona opakowaniem szklanym o większej pojemności (275 ml).
– Dzięki tym zmianom konsument ma możliwość wyboru preferowanego kierunku smakowego pod znaną i lubianą marką dachową Lubuski Gin. Szczególnie że cena zakupu w butelce szklanej jest zdecydowanie bardziej atrakcyjna. Sugerowana cena detaliczna wynosi bowiem 2,99 zł – podkreśla Hanna Hausman.

Górą supermarkety
Z raportu „Zwyczaje i zachowania konsumentów na rynku napojów alkoholowych w 2013 r.” Centrum Badań Marketingowych „Indicator” wynika, że gotowe drinki niskoprocentowe częściej niż wódka nabywane są w supermarketach (59 proc. badanych wskazało je jako miejsce zakupu drinków RTD, podczas gdy w przypadku wódki było to 46 proc.) oraz sklepach monopolowych (35 proc. vs. 24 proc.). W sklepach osiedlowych napoje RTD kupuje 29 proc. badanych, tyle samo co w hipermarketach.
W ramach tego badania poproszono konsumentów wódek czystych i smakowych oraz gotowych drinków niskoprocentowych o wskazanie marek, które były najczęściej przez nich spożywane w 2013 r. Kategorię drinków otwierają trzy marki: Smirnoff Ice, Izzy (marka własna Biedronki) oraz Finlandia Frost. Każda z tych marek miała po 25 proc. wskazań, co oznacza, że wszystkie trzy zajmują pozycję lidera. Ostatnie badanie rynku napojów alkoholowych w Polsce CBM Indicator przeprowadził w pierwszej połowie grudnia 2013 r. 

za

Zdaniem detalisty
Szczyt sezonu to lato
Bogdan Matak, sklep Maximus, Warszawa

W sprzedaży drinków gotowych do spożycia nie udało mi się zauważyć tendencji wzrostowej, dlatego wciąż nie jest to asortyment, który znacząco wpływa na obroty całego sklepu. Moi klienci znacznie częściej sięgają po piwo, na co być może wpływ ma także cena. Po drinki RTD najczęściej sięgają młodzi ludzie w wieku 20-30 lat. Gustują w nich także kobiety. Szczyt sprzedaży przypada na lato, a najpopularniejszą marką jest Smirnoff Ice.