Grupa Makarony Polskie: porządek w portfolio to podstawa

Z obecnych brandów Grupy w 2014 r. dwa - Abak i Staropolski - zostaną połączone z marką Makarony Polskie, a Stoczek i Tenczynek będą regionalizowane.

Przy okazji publikacji wyników finansowych za cały 2013 r. Zenon Daniłowicz, prezes Grupy Makarony Polskiej, ujawnił strategię firmy na najbliższe lata.

Za najważniejsze uznał porządki w portfolio. Flagowym w kategorii makaronów brandem stała się wprowadzona w maju 2013 r. marka ze średniej półki cenowej Makarony Polskie, która jako parasolowa zastąpi makarony Abak i Staropolski.

Jako uzupełnienie portfolio w sprzedaży pozostaną makarony typu włoskiego Sorenti (segment cenowy premium) oraz Solare (6 najbardziej popularnych form tłoczonego i walcowanego makaronu z półki ekonomicznej).

– Udział Grupy Makarony Polskie w rynku makaronów wynosi obecnie ok. 3,5 proc., a chcemy go zwiększyć do 6 proc. w 2014 r. – mówi Zenon Daniłowski.

Mowa tylko o makaronach firmowych, bo jak na razie zdecydowanie więcej makaronu Grupa dostarcza do sieci dyskontowych, które sprzedają go pod markami własnymi. – Biedronka sprzedaje łącznie 3 tys. ton makaronu miesięcznie, z czego 1000 ton pochodzi od nas – mówi Zenon Daniłowski.

W segmencie przetworów mięsno-warzywnych oraz warzywnych i owocowych firma stawia na regionalizację marek Tenczynek i Stoczek, czyli umacnianie ich pozycji (co wiąże się także z poszerzaniem oferty) w tych regionach kraju, w których już najlepiej się sprzedają. W przypadku marki Tenczynek jest to Małopolska, a Stoczek Natura – woj. lubelskie i mazowieckie.

Grupa zamierza się rozwijać w kierunku produkcji półproduktów (np. dostarczać dżemy i inne dodatki do branży piekarniczo-cukierniczej) oraz rozwijać sprzedaż eksportową.

Zlikwidowano ponadto zakład produkcyjny w Płocku, w zamian rozbudowywany jest zakład w Rzeszowie. Łączny koszt inwestycji ma wynieść 30 mln zł, a jej zakończenie planowane jest na 2016 r.

– Rok 2013 był czasem budowy podstaw do dalszego dynamicznego rozwoju w latach następnych, a marzy mi się wypracowywanie obrotów na poziomie 1 mld zł rocznie – zdradza Zenon Daniłowski.

W 2013 r. przychody Grupy Makarony Polskie wyniosły 131,6 mln zł (wobec 131,8 mln zł zanotowanych rok wcześniej), a zysk netto 2,9 mln zł (vs. 1,17 mln zł w 2012 r.).

Poprawa wyników na poziomie netto była możliwa m.in. dzięki redukcji zatrudnienia z ponad 400 do 260 osób. – Mimo tak dużej optymalizacji zatrudnienia utrzymaliśmy zarówno wielkość produkcji, jak i sprzedaży na poziomie sprzed roku. To pokazuje, jak wiele w tej firmie jest jeszcze do zrobienia – komentuje Zenon Daniłowski.

Daniłowski zastąpił na stanowisku prezesa Makaronów Polskich Pawła Nowakowskiego w maju 2012 r. 

 

Ilona Mrozowska 3438 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }