Z lampką wina i pralinką

Dzień Zakochanych na stałe wpisał się w kalendarze Polaków.

Grzegorz Bartol, wiceprezes zarządu w spółce Bartex-Bartol, uważa, że znaczenie marketingowe 14 lutego w ostatnich latach straciło na sile, zwłaszcza w kategorii wina. – Coraz częściej dobrym winem Polacy delektują się przez cały rok, a nie tylko od święta. Trend ten pojawił się niedawno, ale wpływa na dynamikę rozwoju całego rynku wina – uważa. Zapewnia jednak, że przygotowane przez Bartex promocje na I kwartał zawsze uwzględniają specyfikę tego okresu.
– Styczeń jest miesiącem nieregularnej sprzedaży. Chodzi o takie czynniki sezonowe, jak: zapasy z grudnia, częste zmiany przepisów z początkiem roku czy podatek akcyzowy – wskazuje Grzegorz Bartol. – Luty natomiast jest bardziej przewidywalny. Sprzedaż jest nieco wyższa niż w styczniu, mimo że mówimy o miesiącu o dwa lub nawet trzy dni krótszym – dodaje. W lutym Bartex sprzedaje najwięcej białego półsłodkiego wina musującego Ty i Ja, win półsłodkich i słodkich czerwonych: Kadarka z różą, Grzane Mnicha, szlagier Edelkirsch oraz wina w okazjonalnych opakowaniach i zestawach upominkowych. Ceny tych wyrobów kształtują się na poziomie od 10 do 20 zł.
Według Zuzanny Kaczanowskiej, brand manager wines w Grupie Ambra, w lutym udziały wartościowe w sprzedaży wina, w porównaniu ze styczniem, zawsze delikatnie wzrastają, ale tylko o ok. 5 proc. – Wpływ mają na to nie tylko walentynki, ale także trwający sezon karnawałowy, podczas którego konsumenci chętnie wybierają wina stołowe, rezygnując z mocnych trunków. Jest to jedna z obserwowanych przez nas zmian zachodzących w strukturze spożycia alkoholi – mówi.
Na wieczory z bliską osobą Ambra poleca m.in. czerwone wina El Sol Chile i El Sol España, czyli jedną z najpopularniejszych marek win na polskim rynku w cenie 19,99 zł, oraz wina wytrawne z segmentu premium w cenie 20-30 zł za butelkę.
CEDC na walentynki poleca czerwone słodkie wino Carlo Rossi za około 22 zł, które jest całorocznym hitem sprzedażowym. Dla bardziej wymagających konsumentek firma przygotowała nową kolekcję win szczepowych: Carlo Rossi Cabernet Sauvignon (czerwone wytrawne), Chardonnay (białe wytrawne) i White Zinfandel (różowe półsłodkie) o bardziej złożonym smaku i aromacie w cenie 26-28 zł na półce w handlu tradycyjnym.
– Wzrost konsumpcji wina i w ogóle oraz większa świadomość tej kategorii wśród Polaków sprawia, że wino dołączyło do produktów wybieranych na prezent – reasumuje Radomir Sejdak, marketing specialist Carlo Rossi w CEDC.
 
Opakowanie ma znaczenie
Samanta Korecka, specjalista ds. marketingu w spółce Mieszko Services, mówi, że walentynki są przedłużeniem sezonu świątecznego, który zaczyna się koło 6 grudnia (mikołajki), a kończy 8 marca w Dniu Kobiet. – W międzyczasie są jeszcze dwa szczególne dni – Dzień Babci i Dziadka – podkreśla. Na tegoroczne walentynki Mieszko przygotował specjalne banderole oraz tunele na bombonierki, na których widnieje motyw miłości – serduszka wraz z dedykacją „My love”. Banderole oraz tunele można łatwo ściągnąć z opakowania, nie stanowią więc one integralnej części opakowania.
Firma Wawel stworzyła linię Dla Ciebie, która ma sprawdzić się jako słodki upominek na wiele okazji, m.in. Dzień Babci i Dziadka, walentynki, Dzień Kobiet. W linii Dla Ciebie znajdują się bombonierki 430 g, a także ozdobne pudełeczko z kolekcją miniczekolad 20 g: Malaga, Kasztanki i Tiki Taki, Mleczna oraz Gorzka. Miłośnikom bardziej wysublimowanych smaków Wawel proponuje dużo czekolad Tiramisu. Cała seria produktów Dla Ciebie ma nakładki z motywem kwiatu, serca oraz kokardy.
Tylko dla Ciebie to linia słodyczy pod marką Terravita w okazjonalnej szacie graficznej, która zawiera czekolady z dedykacją „Tylko dla Ciebie”, czekoladę z wierszem „Pytania”, serduszka z mlecznej czekolady oraz nowość – bombonierkę Czekoladowe praliny z wiśnią i likierem. Oferta nie jest przeznaczona wyłącznie na walentynki, ale także na Dzień Babci i Dziadka oraz na Dzień Kobiet.
Mondelez Polska co roku przygotowuje portfolio swojej jednej z flagowych marek Milka na potrzeby walentynek. Poza pralinami I love Milka oferuje również czekolady prezentowe w kartonikach, a w tym roku dodatkowo 100-g tabliczki: Love, Hug, Kiss. – Kolejny raz przygotowaliśmy także niespodziankę wspierającą sprzedaż produktu – atrakcyjne kartki walentynkowe, które świetnie dopełnią słodki prezent – podaje Agnieszka Kępińska-Sadowska, kierownik ds. kontaktów zewnętrznych i komunikacji, rzecznik Mondelez Polska.
Jutrzenka Colian w tym roku przygotowała specjalne oferty słodyczy z okazji Dnia Babci, Dziadka oraz Zakochanych. Podarunkowe propozycje tworzą czekoladki i praliny, a wśród nich: L’Amour, Czekoladowe Tajemnice, Wiśnie w Likierze, Liqueurs & Vodka, Czekoladki z Klasą, Śliwka Nałęczowska, Romantica oraz Golden Cherry (wszystkie pod marką Solidarność). – Sprzedaż słodyczy przed walentynkami rośnie, a największe szanse na odniesienie sukcesu w postaci zysków mają produkty w opakowaniach z grafiką okazjonalną – uważa Joanna Kozakiewicz, kierownik trade marketingu ds. dywizji słodkiej Jutrzenka Colian. – O powodzeniu decyduje też ich ekspozycja – dodaje.
im

ZDANIEM DETALISTY

Przede wszystkim na słodko

Grzegorz Mikołajczyk, sklep Miko w Toruniu

Praliny i bombonierki – w zasadzie te dwie kategorie produktów sprzedają się w moim sklepie najlepiej 14 lutego i tuż przed nim. Podobnie jest w styczniu – w Dniu Babci i Dziadka. Co warte zaznaczenia, najlepiej rotują te słodycze, których opakowania nawiązują do miłości.

POMOCNIK

Słodycze z oferty walentynkowej powinny być umiejscowione i wyeksponowane z uwzględnieniem sposobu myślenia kupującego. W pierwszej kolejności szuka on produktów dostosowanych do okazji zakupowej, potem wybiera segment, a ostatecznie wypatruje wyrobów, które zna i lubi.
Najlepszym rozwiązaniem jest rozmieszczenie słodyczy okazjonalnych blisko siebie,
a następnie uporządkowanie ich segmentami.
Produkty okazjonalne powinny być wyeksponowane na szczytach regałów, ekspozyturach lub wyspach. W mniejszych sklepach – przy stoiskach z alkoholem, przy kasie, na ladzie.
Źródło: Jutrzenka Colian, Terravita

Ilona Mrozowska 2627 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }