Dwucyfrowy wzrost Biedronki w IV kwartale

Przyczyniły się do tego głównie nowe sklepy, ale także większa niż przed rokiem sprzedaż like-for-like (LFL).

Ostatni kwartał ub.r. Biedronka zakończyła z 13-proc. wzrostem (w zł) przychodów ze sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem rok temu. Zawdzięcza to przede wszystkim nowym sklepom. Tylko w ostatnim kwartale otworzyła 152 dyskonty. Natomiast sprzedaż LFL wzrosła o 2,5 proc. w sytuacji, gdy – jak napisano w komunikacie – konsumenci byli bardziej zdyscyplinowani i ostrożni w wydawaniu pieniędzy w okresie świąt, jak i w całym roku. Mimo to Jeronimo Martins chwali się zarówno wzrostem wartości koszyka, jak i większą niż rok wcześniej liczbą transakcji.

W 2013 r. Biedronka otworzyła 280 sklepów, zamknęła 12. Rok zakończyła z 2 393 placówkami. Przychody ze sprzedaży sieci wzrosły o 15 proc. (w zł) i o 14,4 proc. – do 7,7 mld euro. Młodsza od Biedronki sieć Jeronimo Martins – Hebe – liczy ok. 100 sklepów, osiągnęła przychody ze sprzedaży rzędu 60 mln euro. W 2013 r. zostało otwartych 36 drogerii pod tym szyldem.

Plany Jeronimo Martins przewidują, że w 2015 r. w sieci Biedronek będzie 3 tys. dyskontów. Nową strategią, o czym pisaliśmy już w Handlu Extra, ma być rozwój mniejszych niż dotychczas formatów oraz franczyza.

Barbara Mikusińska 774 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.