Stołowe na stół

Dyskonty zgarniają coraz większą część rynku wina. Producenci i importerzy markowych win przekonują, że paradoksalnie popularyzują w ten sposób kulturę picia tego trunku w Polsce.

Siłą napędową rynku wina w Polsce nadal jest wino stołowe, którego rola systematycznie rośnie – informuje Polska Rada Winiarstwa. Wartościowy udział sprzedaży tej kategorii w rynku w 2012 r. wzrósł do 65,7 proc. (producenci za Nielsenem). Rynek wina stołowego jest różnie segmentowany w zależności od kryterium. Są wina wytrawne, półwytrawne, półsłodkie i słodkie oraz białe, różowe i czerwone, z różnych krajów i w różnych cenach.
– W ostatnich latach rośnie popularność win różowych, które osiągnęły już 10-proc. udział w rynku ilościowo – wskazuje Zuzanna Kaczanowska, brand manager wines Ambra. – Obserwujemy również dynamiczny wzrost konsumpcji win półsłodkich – dodaje.
Wina półsłodkie, półwytrawne i wytrawne realizują w Polsce po ok. 30 proc. sprzedaży ilościowo, podczas gdy wina słodkie – tylko 6 proc. (producenci za Nielsenem, 2012 r.). Jeśli chodzi o kraj pochodzenia, Polacy najczęściej wybierają wina stołowe z Francji, USA, Portugalii, Hiszpanii i Bułgarii.
Mniej popularne od stołowych są wina musujące i deserowe. W 2012 r. zrealizowały one łącznie 26,8 proc. sprzedaży wartościowo. Tylko 7,4 proc. rynku zajmują wermuty (producenci za Nielsenem).
Od kilku lat rośnie sprzedaż win w dyskontach. Jak wskazuje Mariusz Glenszczyk, wiceprezes TiM (ponad 700 gatunków win w ofercie), w kończącym się właśnie 2013 r. odnotowały one dwucyfrowy wzrost sprzedaży win, podczas gdy supermarkety wzmocniły pozycję z 5-proc. wzrostem, nieznacznie straciły hipermarkety i w większej mierze rynek tradycyjny.
– Przypatrując się rozwojowi dyskontów, mogę stwierdzić, że jest to paradoksalnie nasza wielka szansa – uważa Mariusz Glenszczyk. Chodzi o umiejętne równoważenie oferty, tak by być obecnym w każdym kanale dystrybucji. – Umacniamy kategorię win w hiper- i supermarketach, jesteśmy obecni zarówno w handlu tradycyjnym, jak i dyskontach, co pozwala na dalszy rozwój naszej spółki. Na końcu to klient zdecyduje gdzie, co i za ile kupuje oraz – co ważniejsze – weryfikuje swoje stanowisko zakupowe poprzez fakt powtórzenia zakupu bądź nie – tłumaczy Mariusz Glenszczyk.
Dyskontów nie obawia się również Ambra, bo jak informuje Zuzanna Kaczanowska, proponują one często wybiórczą i dość ograniczoną ofertę. – Z drugiej strony przyjęta przez dyskonty strategia w zakresie promocji win przynosi bardzo dobre rezultaty i przekłada się na wzrost konsumpcji win w ujęciu ogólnym, co nas bardzo cieszy. Ponadto Ambra skoncentrowana jest na kanale tradycyjnym, a odpowiednia promocja tych produktów przynosi bardzo dobre rezultaty ich sprzedaży – zapewnia Zuzanna Kaczanowska.
– Obserwujemy zmianę strategii dyskontów, które coraz częściej same importują i wprowadzają do obrotu własne marki win. W tej chwili co trzecia butelka wina kupowana jest tylko w dwóch sieciach handlowych [Biedronka i Lidl – przyp. red.] – dodaje Grzegorz Bartol, wiceprezes zarządu w spółce Bartex-Bartol.
International Wine & Spirit Research, organizacja badająca globalny rynek alkoholowy, podaje, że obecnie udział dyskontów w sprzedaży wina w Polsce wynosi ok. 40 proc. Wiele produktów sprzedawanych w tych sieciach to marki własne.    im

ZDANIEM EKSPERTA

Polak wypija 2,9 l spokojnego wina rocznie

W 2012 r. sprzedaż wina spokojnego wzrosła w Polsce o prawie 5,5 proc., osiągając 10,5 mln 9-litrowych kartonów. Polska ma nadal duży potencjał, jeśli chodzi o sprzedaż wina. Dorosły Polak wypija go średnio 2,9 l rocznie, spożycie na osobę jest jednym z najniższych w Europie. Daje to 15. miejsce na świecie wśród krajów importujących wino. Najwięcej wina spożywają Włosi i Francuzi – 49 i 47 l rocznie na osobę. W ostatnich 10 latach średnie tempo wzrostu konsumpcji wina w Polsce wynosiło ok. 4,5 proc. Nasze prognozy wskazują, że w kolejnych 5 latach może przekroczyć 5 proc. dzięki rozwijającej się sieci dystrybucji oraz rosnącemu wyborowi win z różnych krajów. Największy w tym udział będą miały dyskonty.

Ilona Mrozowska 4562 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.