Moc w filiżance

Kawy z wyższej i najwyższej półki cenowej sprzedają się w Polsce coraz lepiej, ale najlepiej przed świętami.

Wartość rynku kawy w Polsce wyniosła w 2012 r. 3,7 mld zł, z czego do kaw z segmentu premium należy ok. 30 proc. tej kwoty (Tchibo Polska za Nielsenem). Okres świąt Bożego Narodzenia, a nawet cały IV kwartał to najważniejszy na rynku kawy okres w roku, w którym sprzedaż – w porównaniu z III kwartałem – rośnie o ok. 10 proc.
– W IV kwartale jeszcze wyraźniej widać wzrosty sprzedaży kaw z segmentów premium i superpremium. Porównując kwartał do kwartału, mowa o wzroście w granicach 15 proc. – informuje Ewa Markowska, junior brand manager Tchibo Warszawa.
– W okresie świątecznym kawy premium kupowane są jako ekskluzywny upominek, dlatego tak ważne jest ich opakowanie – stwierdza Dorota Gawrońska, senior product manager w dziale Nescafé Nestlé Polska. Wymienia, że w portfolio producenta konsumenci mogą wybrać m.in.: kawę Nescafé Espresso w luksusowej i eleganckiej czarnej puszce [ok. 28,5 zł za 100 g – przyp. red.] oraz kawy z linii Nescafé Gold. – W ramach tegorocznych działań przedświątecznych przygotowaliśmy również przeznaczone dla kanału tradycyjnego standy prezentujące kawę Nescafé wraz z gwiazdkową ofertą słodyczy – dodaje.
W portfolio Tchibo Warszawa reprezentantem półki premium są kawy: Tchibo Privat Kaffee, Tchibo Exclusive oraz Tchibo Espresso. Dla koneserów i największych znawców kawy Tchibo raz do roku, właśnie na okres Bożego Narodzenia wypuszcza na rynek limitowaną edycję marki Davidoff Café Suprême Réserve. W br. będzie to Davidoff Suprême Réserve Ethiopian Highlands – kawa „prosto z wyżyn Etiopii”. W 2011 r. rekomendowana cena kawy z tej linii wynosiła 27,99 zł za 250-g opakowanie mielonej oraz 35,99 zł za 100-g opakowanie rozpuszczalnej. Davidoff Café reprezentuje półkę superpremium.
– Wzrost znaczenia kaw z segmentu superpremium może być zaskakujący, ale jest faktem – ocenia Ewa Markowska. – W latach 2009-2012 sprzedaż tych kaw wzrosła o połowę w kategorii kawy palonej i o 70 proc. w segmencie kawy rozpuszczalnej. Obecnie kawa palona superpremium stanowi 8 proc. polskiego rynku kawy, a rozpuszczalna 6 proc. – informuje Markowska.
Liderem całego rynku kawy w Polsce jest Mondelez Polska, którego marki Jacobs Krönung i Jacobs Cronat Gold są numerami 1 w swoich segmentach, a więc kaw mielonych i kaw rozpuszczalnych premium. We wrześniu br. do sztandarowej oferty marki Jacobs w kategorii kaw rozpuszczalnych dołączyła nowa marka – Jacobs Crema Gold. Kawa dostępna jest w dwóch wielkościach opakowań – 100 i 200 g, w cenie równej cenie Jacobs Cronat Gold, czyli odpowiednio ok. 17 i 27 zł.
– Na okres Bożego Narodzenia, w którym konsumenci chętniej i częściej sięgają po kawy premium, niektóre z naszych produktów otrzymały okazjonalne opakowania z motywem świątecznym. Wśród takich produktów jest kawa mielona Jacobs Krönung – dodaje Joanna Starczewska, młodszy kierownik ds. zarządzania marką, kawa rozpuszczalna Mondelez Polska.
Mokate, dystrybutor włoskiej kawy Lavazza, informuje, że w grudniu tradycyjnie zwiększa się sprzedaż kawy ziarnistej i mielonej, w tym mielonej Lavazza Qualita Oro 250 g, która świetnie sprzedaje się zwłaszcza w kanale tradycyjnym. Średnia cena na półce tej kawy wynosi ok. 16 zł.    im

Herbata na świąteczny stół
W okresie świątecznym Polacy zwracają większą uwagę na nowości i herbaty z półki premium. – W portfolio Mokate propozycjami na ten okres jest m.in. linia Loyd Finest Selection oferująca ekskluzywne herbaty, rzadko spotykane na polskich półkach, porcjowane w piramidki oraz pakowane w eleganckie puszki – mówi Sylwia Mokrysz, członek zarządu w firmie Mokate. Producent wskazuje też na herbatę zieloną Loyd z dodatkiem cytryny czy mieszankę herbat zielonej i białej z nutą smaku pomarańczy i mandarynki. W portfolio marki Dilmah na przełomie listopada i grudnia będzie miała miejsce kulminacja jesiennej kampanii promującej m.in. herbaty w nowych opakowaniach: Dilmah Premium Tea, Dilmah Ceylon Gold oraz Dilmah Earl Grey.
– Jak co roku będziemy również zachęcać sprzedawców do wyeksponowania naszych herbacianych bombonierek, które za względu na estetykę opakowania są idealne na prezent, a ze względu na zawartość stanowią doskonały zestaw herbat na świąteczny stół – mówi Tomasz Witomski, prezes Gourmet Foods, dystrybutora marki Dilmah. Tata Global Beverages stawia natomiast w tym okresie na linię Tetley Intensive oraz Vitax z Przyprawami Korzennymi.

Rośnie sprzedaż kaw typu crema
Niemal co piąta złotówka wydawana na kawę rozpuszczalną przeznaczana jest na kawę z segmentu crema. To najszybciej rosnący segment markowych kaw rozpuszczalnych w Polsce. Twórcą kategorii typu crema jest Mondelez Polska, wcześniej Kraft Foods Polska, który w 2007 r. wprowadził kawę Jacobs Velvet. Od tego momentu sprzedaż kaw typu crema rozwija się bardzo dynamicznie, odnotowując dwucyfrowe wzrosty z roku na rok. Segment ten stanowi już 19,1 proc. rynku kaw rozpuszczalnych. Kawy tego typu ma w ofercie m.in. Nestlé Polska.
Źródło: Mondelez Polska

ZDANIEM DETALISTY

Kubek gratis
Bogusław Dytko, Chata Polska w Nowej Soli

Herbata i kawa sprzedaje się dobrze przez cały okres jesienno-zimowy, nie tylko stricte przedświąteczny. Ale rzeczywiście w grudniu rośnie sprzedaż droższych kaw i herbat, zwłaszcza tych reklamowanych w telewizji oraz w świątecznej szacie graficznej. Konsumenci chętnie sięgają również po produkty z wartością dodaną, na przykład kubkiem gratis.

Ilona Mrozowska 4642 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.