Dyskonty z coraz większym udziałem rynku wina

Producenci i importerzy tego trunku przekonują jednak, że wpływa to na wzrost konsumpcji wina, a więc i rozwój całego rynku.

International Wine & Spirit Research, organizacja badająca globalny rynek alkoholowy, podaje, że obecnie udział dyskontów w sprzedaży wina w Polsce może wynosić nawet ok. 40 proc. Wiele produktów sprzedawanych w tych sieciach to marki własne.

– W ostatnich 10 latach średnie tempo wzrostu konsumpcji wina w Polsce wynosiło ok. 4,5 proc. – mówi Piotr Poznański, International Wine & Spirit Research. – Nasze prognozy wskazują, że w kolejnych pięciu latach może przekroczyć 5 proc. dzięki rozwijającej się sieci dystrybucji oraz rosnącemu wyborowi win z różnych krajów. Największy w tym udział będą miały właśnie dyskonty – uważa Piotr Poznański.

Dyskontów nie obawia się Ambra, czołowy producent, importer i dystrybutor win w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak informuje Zuzanna Kaczanowska, brand manager wines Ambra, proponują one często wybiórczą i dość ograniczoną ofertę.

– Z drugiej strony przyjęta przez dyskonty strategia w zakresie promocji win przynosi bardzo dobre rezultaty i przekłada się na wzrost konsumpcji win w ujęciu ogólnym, co nas bardzo cieszy. Ponadto Ambra skoncentrowana jest na kanale tradycyjnym, a odpowiednia promocja tych produktów przynosi bardzo dobre rezultaty ich sprzedaży – zapewnia Zuzanna Kaczanowska.

– Obserwujemy zmianę strategii dyskontów, które coraz częściej same importują i wprowadzają do obrotu swoje własne marki win. W tej chwili co trzecia butelka wina kupowana jest tylko w dwóch sieciach handlowych [Biedronka i Lidl – przyp. red.] – potwierdza Grzegorz Bartol, wiceprezes zarządu w spółce Bartex-Bartol.

Jego zdaniem konsumpcja wina w Polsce cały czas jest na niskim poziomie. – Pozytywne trendy sprzedaży realizują się bardzo powoli. Nawet 5-proc. wzrost konsumpcji przy obecnej bazie, czyli około 4 l wina na osobę, nie generuje wielkich przyrostów ilościowych – mówi Grzegorz Bartol.

Jak wskazuje Mariusz Glenszczyk, wiceprezes TiM (ponad 700 gatunków win w ofercie), w kończącym się właśnie w 2013 r. dyskonty odnotowały dwucyfrowy wzrost sprzedaży win, podczas gdy supermarkety wzmocniły pozycję z 5-proc. wzrostem, nieznacznie straciły hipermarkety i w większej mierze rynek tradycyjny.

 

 

 



Ilona Mrozowska 4642 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.