Biedronka zwolniła

Mniej chętni do zakupów konsumenci, spowolnienie gospodarki, kiepska pogoda w maju i czerwcu to niektóre powody mniejszej dynamiki wzrostu sprzedaży w sieci dyskontów.

Wzrosty sprzedaży w tych samych sklepach w I i II kwartale były niższe niż w poprzednich latach. Już rok temu były jedno-, a nie dwucyfrowe. W tym roku I połowa zakończyła się 5,3-proc. wzrostem sprzedaży like-for-like. Szczególnie słabo wypadł II kwartał z 2-proc. wzrostem.

Jeronimo Martins tłumaczy to pogorszeniem warunków gospodarczych, kalendarzem (wcześniejsza niż rok temu Wielkanoc) i pogodą. Jak podała spółka w komunikacie, brzydka pogoda w maju i czerwcu szczególnie wpłynęła na sprzedaż napojów i alkoholu, które to kategorie mają w kwartale 17-proc. udział w sprzedaży Biedronki.

Jeronimo Martins podkreśla też większą niż przed rokiem aktywność promocyjną konkurentów na polskim rynku i zamierza również swoją zwiększyć swoją aktywność w tym roku.

W II kwartale przychody ze sprzedaży Biedronki wzrosły o 12,4 proc., a w ciągu 6 miesięcy tego roku - o ponad 16 proc., do ok. 15,5 mld zł. Udział Biedronki w przychodach całej grupy zwiększył się w I połowie roku do 65,4 proc.

Jeronimo Martins, powołując się na GfK, podało, że w marcu-kwietniu br. udział top 10 detalistów w obrotach rynku FMCG sięgnął 53,2 proc., a samej Biedronki - 19,5 proc. (17,2 proc. rok wcześniej w analogicznym okresie).

Detalista zapowiada dalszy, "rentowny" wzrost w Polsce i wzmocnienie wizerunku sieci konkurencyjnej cenowo. A także kontynuowanie polityki koncentrowania się na świeżych produktach, które wraz z produktami przemysłowymi najbardziej przyczyniły się do wzrostu like-for-like w tym roku.

Pierwszą połowę roku Biedronka zakończyła z 2184 sklepami. Zamknęła 3 sklepy, otworzyła 64, co Jeronimo Martins uznało za dobry wynik ze względu na złą pogodę w I kwartale. Ten rok detalista chce zakończyć z 290 nowymi sklepami, zamierza uruchomić też dwa nowe centra dystrybucyjne.

 

 

Barbara Mikusińska 774 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.