Trendy: Dyskonty podbijają rynek herbat owocowych

Na rynku herbat owocowych w torebkach rośnie znaczenie marek własnych. Prym wiodą Lidl i Biedronka, których łączne udziały wartościowe w roku 2012 wyniosły 27 proc., wolumenowe zaś 35 proc. - wynika z panelu gospodarstw domowych instytutu GfK Polonia.

Jak wynika z analiz panelu gospodarstw domowych instytutu GfK Polonia, rynek herbat owocowych w torebkach odnotował 2,1-proc. wzrost wartościowy w roku 2012 w stosunku do roku ubiegłego.

-  Równolegle zauważalny jest spadek liczby nabywców o 1,3 pkt proc. Niezmiennym pozostaje jednak fakt, iż herbata owocowa w dalszym ciągu jest bardzo chętnie wybierana, 2/3 gospodarstw domowych kupuje ją co najmniej raz w ciągu roku - mówi Anna Piekarska z GfK Polonia. Jak twierdzi, w zeszłym roku gospodarstwa nabyły o 1,9 proc. mniej wolumenu herbaty owocowej w porównaniu z rokiem 2011.

- Niewątpliwie największy wpływ na to miało zmniejszenie się liczby nabywców oraz idące w parze z tym czynnikiem kupowanie przez gospodarstwa domowe mniejszej ilości herbaty owocowej podczas jednej wizyty w sklepie - komentuje Piekarska.

Pośród herbaty owocowej wiodącymi producentami w Polsce są: Unilever, Herbapol Lublin, Mokate oraz Tata Global Beverages Polska. Łącznie według GfK Polonia odpowiadają one za 44 proc. udziałów wartościowych oraz 36 proc. udziałów wolumenowych kategorii. W zakupach gospodarstw domowych czołowym producentem herbat owocowych w Polsce jest Unilever.

- Na sile bardzo przybierają marki własne, pośród których największy prym wiodą Biedronka oraz Lidl - ich łączne udziały wartościowe w roku 2012 wyniosły 27 proc., wolumenowe zaś 35 proc. Biedronka jest tutaj zdecydowanym liderem zarówno pod względem wartości, jak i zakupionego wolumenu - podkreśla Piekarska.