Carrefoura sposób na kryzys

Stawia na rozwój sieci franczyzowej i decentralizuje działania operacyjne. Jean Anthoine, prezes Carrefour Polska, zapowiada udział w konsolidacji rynku i rzuca wyzwanie Biedronce.

Ostatni kwartał ub.r. nie należał do udanych. Jak powiedział Jean Anthoine, znaczący spadek koniunktury dał się odczuć już w listopadzie 2012 r. i trwa do dzisiaj. Podkreślił, że nasz kraj ogarnia recesja. - A w czasie kryzysu najbardziej tracą sklepy wielkopowierzchniowe - dodał.

Dlatego jego zdaniem najbliższy okres będzie bardzo trudny szczególnie dla operatorów hipermarketów, ale też supermarketów, nie wyklucza, że Real i Bomi nie są ostatnimi sieciami tych formatów, która znikną z polskiego rynku. Co do Reala przyznał, że Carrefour analizował ofertę przejęcia tej sieci, jednak ponosiła ona zbyt duże straty. Prezes Carrefoura zapowiada na ten rok nasilenie konkurencji między graczami w kanale nowoczesnym.

- Pomimo spowolnienia gospodarczego Carrefour Polska wzmocnił w 2012 r. pozycję na rynku hipermarketów - stwierdził, powołując się na dane Nielsena. Podkreślił, że hipermarkety Carrefoura mają lepsze wyniki niż inne sieci w tym formacie. 
Nawet rezygnacja z przedłużenia umowy najmu w przypadku 4 sklepów (lokalizacje przejął Real) nie osłabiły - zdaniem Jean Anthoine'a - pozycji Carrefoura w formacie hipermarketów (spółka nie otworzyła w ub.r. żadnego hipermarketu).

Dodał, że Carrefour Polska ma od 3 lat “solidne” wyniki finansowe, a działanie sprzed kryzysu dobrze go przygotowały na okres recesji. Tym działaniem była decyzja o rozwoju franczyzy pod marką Carrefour Express (minimarkety i sklepy convenience). W ciągu 3 lat sieć rozbudowała się do 325 sklepów. - Od 2 lat rozwój tej sieci jest dla nas priorytetem - powiedział prezes Carrefour Polska. W tym roku chce powiększyć ją o 200 sklepów.

Jego zdaniem system franczyzowy pozwala “zarobić najwięcej przy najmniejszych inwestycjach”. Poza tym franczyzowe sklepy w formacie convenience są odpowiedzią Carrefoura na konkurencję ze strony Jeronimo Martins. Zapewne też sieci Abc, której operatorem jest Eurocash. - Biedronki nie wejdą do miasteczek liczących 1000 mieszkańców - podkreśla. A w miejscowościach tej wielkości Carrefour reaktywował sieć Globi - działa już ok. 50 sklepów pod tym brandem. Ta franczyzowa oferta skierowana jest do detalistów prowadzących sklepy, które nie mogą spełnić standardów Carrefour Express. Ponadto wprowadzenie drugiego brandu ma zapobiec kanibalizacji w sieci franczyzowej.

Zaopatrzenie powiększającej się sieci franczyzowej zapewnić ma rozbudowywany w osi północ-południe z centrum dystrybucyjnym w Strykowie system dostaw. Carrefour otworzył 7 cross docków oddalonych od regionu łódzkiego, pokrywając zasięgiem obszar Polski.

W tym roku Carrefour Polska ma kontynuować proces decentralizacji zarządzania siecią. Procedury mają być uproszczone, sklepy mają mieć większą swobodę w kształtowaniu asortymentu i dostosowywaniu go do lokalnych oczekiwań i możliwości. Więcej ma być w asortymencie regionalnych produktów. W zależności od lokalizacji zróżnicowany ma być też wystrój placówek. Działania te mają wzmocnić cenowy wizerunek sieci.

 Na 2013 r. Carrefour zapowiada remodeling sklepów, w tym centrów handlowych (ma ich 40). Najbliższe to Kalisz, Olsztyn i Sochaczew, gdzie całkowicie przebuduje obiekt.

- Carrefour chce być aktywnym graczem w procesie konsolidacji - stwierdził Jean Anthoine. Nie wyklucza przejęcia w 2013 r. spółek prowadzących sklepy, które odczuwają problemy. Podkreśla, że do działania w tym zakresie przystąpi w tym roku, chociaż w przypadku przejęć trzeba być "cierpliwym i ostrożnym".

 

 

 

 

Barbara Mikusińska 774 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.