Trendy: rośnie popyt na wina stołowe

Rynek wina mimo spowolnienia lub spadku sprzedaży innych kategorii alkoholowych rośnie w tempie ponad 6 proc. rocznie w ujęciu wartościowym. Najszybciej rozwija się segment win stołowych.

Importerzy wina mają powody do zadowolenia, bo jak podaje Ambra za Nielsenem od sierpnia 2011 do lipca 2012 sprzedaż wina wzrosła o 4,2 proc. ilościowo, wartościowo zaś o 6,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem z lat poprzednich.

Najbardziej, bo o 13,0 proc. wzrósł wolumen win stołowych, których konsumenci wypili za 1,27 mld zł, co stanowi ponad 60 proc. wartości całej kategorii. Dynamika wzrostu wartości tego segmentu okazała trochę niższa (11,6 proc.). Jest to bardzo istotne, gdyż według Polskiej Rady Winiarskiej rynek odnotowuje bardzo szybki wzrost znaczenia kanału dyskontowego przy jednoczesnym spadającym udziale kanału tradycyjnego, gdzie marże są dużo wyższe. Może to być skutkiem strategii właściciela sieci Biedronka, który promuje  wina zaliczane do niskiej i średniej półki cenowej.

– Wyraźnym trendem wśród win stołowych jest spadek sprzedaży win bułgarskich i węgierskich oraz wzrost droższych win francuskich, włoskich i chilijskich. Swój udział w rynku zwiększają nadal zróżnicowane cenowo wina z USA oraz Hiszpanii – informuje Elżbieta Pawłowska, dyrektor biura Polskiej Rady Winiarstwa.

Jej zdaniem wyraźnym trendem jest także szybki wzrost popularności win różowych, które są najszybciej rosnącym kolorem win stołowych, jednak nadal dominującą rolę odgrywają wina czerwone. Klienci coraz chętniej też sięgają po wina wytrawne kosztem półsłodkich.

– Perspektywy rozwoju kategorii wina na najbliższe lata są bardzo optymistyczne. Wino stołowe nadal powinno być silnym motorem rozwoju tej kategorii – twierdzi Pawłowska. Jej zdaniem wzrost konsumpcji wina jest napędzany głównie przez prowzrostowe i prorozwojowe trendy społeczne: wzrost dochodów, wzrost turystyki i rozwój kultury kulinarnej. Polska ma duży potencjał wzrostowy, ponieważ nadal pozostaje jednym z krajów Europy o najniższym spożyciu wina na osobę. W 2011 roku było to ok. 6,0 litra na osobę (licząc z winami owocowymi).