Rośnie sprzedaż witamin

Sprzedaż OTC w sklepach wciąż maleje. Z wyjątkiem segmentu witamin, który według Nielsena rośnie w tempie dwucyfrowym rok do roku.

Z udostępnionych przez Nielsena danych za okres sierpień 2011 – lipiec 2012 wynika, że wartość sprzedaży witamin w sklepach wzrosła, porównując rok do roku, aż o 17 proc. w ujęciu wartościowym i o 14 proc. ilościowym. Za to w tym samym okresie wolumen środków od bólu gardła i na kaszel spadł aż o 17 proc., a tabletek przeciwbólowych i gastrycznych o ponad 9 proc.

Te spadki producenci tłumaczą postępującym zmniejszaniem się liczby sklepów osiedlowych. – Handel się konsoliduje, a w dyskontach i hipermarketach na OTC poświęca się mało miejsca, znacznie więcej na musujące witaminy i suplementy, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem konsumentów ze względu na modę na zdrowy styl życia – wyjaśnia Anna Ślachciak, category & shopper manager z GlaxoSmithKline Consumer Healthcare.  

Nie bez znaczenia była też zmiana ustawy refundacyjnej, która weszła w życie 1 stycznia 2012 r. – Po tej zmianie farmaceuci zredukowali zapasy leków na recepty na korzyść leków OTC. Ich oferta w aptekach stała się większa i to mogło mieć też wpływ na rynek – podejrzewa Łukasz Święcha, product manager PPF Hasco-Lek.

Analitycy z firmy badawczej PMR szacują, że w tym roku rynek OTC urośnie o blisko 3,3 proc., czyli do 8,2 mld zł. W 2010 r. rynek odnotował 3-proc. spadek, w 2011 r. – aż 5-proc. wzrost spowodowany rosnącymi cenami oraz pojawieniem się wielu nowych produktów. Te optymistyczne wskaźniki dotyczą jednak aptek, a nie sklepów, których udział w sprzedaży OTC jest szacowany na ok. 10 proc.