Jedyne prawdziwe Delicje

Od dwóch miesięcy szampańskie Delicje firmy Kraft Foods mają konkurenta w postaci ciasteczek Jedyne od Wedla firmy Lotte Wedel. Opakowania obydwu produktów są do siebie bardzo podobne.

Opakowania mają podobne kolorystykę, krój liter, na obydwu są kawałki owoców oraz wizerunek przełamanego ciasteczka. Można założyć, że znajdą się konsumenci, którzy mogą się pomylić, i chcąc sięgnąć po oryginalne Delicje firmy Kraft Foods spółki LU Polska SA z fabryki w Płońsku (gdzie produkowane są według tej samej receptury od 34 lat), wrzucą do koszyka Jedyne Prawdzie z Lotte Wedel. Mimo tych podobieństw Kraft Foods nie zdecydował się na kroki prawne.

- Myślę, że należałoby spytać Wedla, dlaczego wszedł z tak podobnym produktem, nie nas. Jeśli coś jest dobre i sprawdzone, cieszy się zaufaniem konsumentów, inni starają się to kopiować. Tymczasem Delicje są tylko jedne – mówi Agnieszka Kępińska, kierownik ds. komunikacji w Kraft Foods Polska.

Tymczasem rzecznik Lotte Wedel Marta Pokutycka-Mądrala przekonuje, że o żadnym naśladownictwie nie może być tu mowy. Podkreśla, że wbrew powszechnemu wśród polskich konsumentów przekonaniu, ten typ biszkopcika z pomarańczową galaretką oblaną czekoladą nie jest niczym oryginalnym. Takie ciastka znane są w krajach anglosaskich od 1927 roku jako "jaffa cakes”.

 - Jedyne od Wedla mają oryginalną szatę graficzną, nawiązującą swoją barwą do całej oferty Wedla. Granatowe opakowanie wpisuje się w całościowy system tożsamości wizualnej marki E. Wedel – mówi Pokutycka, argumentując, iż granatowy kolor opakowania jest charakterystyczny dla marki i jest bardzo dobrze kojarzony przez konsumentów. - Również logo E. Wedel jest wyraźnie widoczne na opakowaniu, co odróżnia Jedyne od Wedla od produktów konkurencji. Pozostałe elementy opakowania, jak np. wizerunek ciastka czy wizerunek owoców sugerujący smak, są spójne z powszechnie używanymi kodami w branży spożywczej – dodaje.

Sprawa jest o tyle skomplikowana, że oryginalne Delicje mają prawo konsumentom kojarzyć się z Wedlem. Produkujący je zakład w Płońsku był do czasów prywatyzacji własnością warszawskiego producenta słodyczy. Koncern PepsiCo, który w 1991 r. kupił od państwa akcje Wedla, w 1998 r. sprzedał płońską wytwórnię wraz z marką Delicje francuskiej firmie Danone. Francuzi kontynuowali produkcję Delicji, korzystając z logo Wedla za sprawą stosownej licencji. W 2007 r. roku płońska fabryka ponownie zmieniła właściciela, od Danone przejął ją Kraft Foods wraz prawem do stosowania znaku Wedel na opakowaniach kultowych ciasteczek. Dopiero w ub.r. licencja Wedla wygasła, a Kraft Foods postanowił jej nie odnawiać.

Według Nielsena w ub.r. sprzedano w Polsce ciastek za 1,75 mld zł (styczeń 2011 – luty 2012), z czego na biszkopty z galaretką przypadało 14,4 proc. Jak twierdzi Agnieszka Kępińska z Kraft Foods, Delicje mają obecnie  4,9 proc. rynku (w ujęciu wartościowym za Nielsenem, maj 2012).