Polski jubileusz Coca-Coli

19 lipca minęło 40 lat od czasu uruchomienia pierwszej linii rozlewniczej Coca-Coli w Polsce. Do tej pory firma zainwestowała w Polsce 360 mln euro.

Do czasu uruchomienia licencyjnej produkcji w Warszawskich Zakładach Piwowarskich można było kupić Coca-Colę za dolary w sieciach dewizowych Baltona i Pewex.

Amerykański koncern pojawił się w Polsce po upadku PRL-u. Do tej pory zainwestował 360 ml euro. Coca-Cola zatrudnia nad Wisłą ponad 2,7 tys. pracowników, ma trzy zakłady produkcyjne, zaopatruje ponad 120 tys. punktów sprzedaży, współpracuje z 4,5 tys. dostawcami surowców i usług. Coca-Cola z okazji okrągłej rocznicy oszacowała swój wpływ na polską gospodarkę. Wartość łącznej konsumpcji produktów firmy w 2010 r. wyniosła 833 mln euro, z czego 150 mln euro stanowił VAT. Podatki zapłacone przez firmy z systemu Coca-Cola – wyjąwszy VAT – to w sumie 14 mln euro. Z kolei 66 mln euro wyniosły wynagrodzenia netto dla pracowników. 80 mln euro przekłada się na 0,02 proc. polskiego PKB.

Jak podaje Coca-Cola za Nielsenem, w 2011 r. w Polsce sprzedano 5,6 mld litrów napojów bezalkoholowych, o wartości 11,1 mld zł. Coca-Cola pod względem udziałów w sprzedaży zarówno ilościowej, jak i wartościowej jest największą firmą w sektorze napojów bezalkoholowych w Polsce. Jej udziały na tym rynku wynoszą odpowiednio: 12,9 i 22,4 proc. (według danych ACNielsena za 2011 r.).

 

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.