Nestea ze stewią

Coca-Cola wprowadza na rynek ice tea słodzone stewią jako drugi producent w tej kategorii w Polsce, po PepsiCo.

Stewia to roślina z Ameryki Środkowej o wyjątkowo słodkich liściach, od wielu lat używana przez ludzi jako naturalny słodzik. Na terenie Unii Europejskiej stewia po dokładnym przebadaniu została zatwierdzona jako dodatek do produktów spożywczych dopiero w grudniu 2011 r. i od kliku miesięcy wchodzi na rynek.

Jako pierwsza w Polsce w styczniu tego roku stewię w napojach Polo Cola Slim zastosowała rodzima firma Zbyszko. W kwietniu PepsiCo wprowadziła na rynek słodzone stewią dwie odmiany Lipton Ice Tea – Green Lemon oraz Green Mango. Z naszych informacji wynika, że w przyszłym tygodniu Coca-Cola poinformuje o debiucie co najmniej dwóch nowych herbat słodzonych stewią: Nestea green tea citrus oraz Nestea strawberry aloe vera.

Sprzedawana przez Coca-Cola Nestea jest liderem rynku ice tea. Udział rynkowy Coca-Cola HBC Polska w tym segmencie wzrósł w 2011 r. vs. 2010 r. w ujęciu wielkościowym o 1,3 pkt proc. i 1,2 pkt proc. w ujęciu wartościowym (Coca-Cola za Nielsenem). Według danych Nielsena w lutym 2012 r. marka Nestea zanotowała 30,3 proc. udziału w rynku ice tea pod względem wielkości sprzedaży i 50,6 proc. w ujęciu wartościowym.

Z kolei PepsiCo podaje, że należąca do niego marka Lipton Ice Tea jest liderem segmentu mrożonych herbat zielonych, który od ostatnich trzech lat bardzo dynamicznie się rozwija. Tylko w samym 2011 r. vs. 2010 r. odnotowano wzrost o 23 proc. (PepsiCo za Nielsenem).

Lata, gdy rynek herbat mrożonych rósł po kilkadziesiąt procent rocznie, kategoria ma już wprawdzie za sobą, co nie znaczy, że pogrążyła się w stagnacji. W ubiegłym roku mimo mokrego lata w Polsce zakupiono o 3 proc. więcej napojów typu ice tea niż rok wcześniej, tj. 181,5 mln litrów o łącznej wartości 436 mln zł (Nielsen, luty 2010 - styczeń 2011).