Polscy konsumenci przestali być optymistami

Kryzys odciska piętno na koszykach zakupowych Polaków.

Według firmy ECR cytującej badania Nielsena z ponadprzeciętnego poziomu optymizmu Polaków, jaki deklarowali jeszcze w 2006 r., w I kwartale tego roku pozostało już niewiele. Podczas gdy ogólnoświatowy wskaźnik nastroju konsumentów oscyluje w okolicach 95 pkt, w Polsce wskaźnik spadł do 64. Oznacza to, że w porównaniu z ostatnim kwartałem ub.r. nasi rodacy "zgubili" gdzieś 8 pkt optymizmu.

98 proc. konsumentów w naszym kraju zauważa, że ceny rosną. 49 proc. kupuje w związku z tym tylko produkty niezbędne i ogranicza wydatki na dobra luksusowe. 47 proc. wyszukuje i kupuje produkty po obniżonych cenach, w specjalnych promocjach cenowych. 35 proc. deklaruje, że po prostu kupuje mniej. 27 proc. musiało przerzucić się na tańsze marki.

Tylko 12 proc. stwierdziło, że zmiana cen nie wpływa na ich zachowania zakupowe.