Makarony Polskie: będzie taniej

Paweł Nowakowski, prezes zarządu Makaronów Polskich, uważa, że ceny makaronów i przetworów owocowo-warzywnych w tym roku powinny spaść o kilka procent, ale produkty mięsne zdrożeją.

Giełdowa spółka Makarony Polskie SA wypracowała w I kwartale br. 82 tys. zł zysku netto przy przychodach 32,9 mln zł.

Według zapewnień Pawła Nowakowskiego, prezesa zarządu firmy, II połowa roku będzie dużo lepsza nie tylko dzięki restrukturyzacji, ale również spadającym cenom surowców. Przykładowo cena mąki jest niższa o 10 proc. niż przed rokiem, zapowiadają się też dobre zbiory owoców miękkich, co oznacza, że ich ceny też będą niższe niż rok temu, gdy był nieurodzaj. Makarony Polskie oraz inni producenci żywności będą usiłowali zatrzymać część marży dla siebie, ale Nowakowski nie ma złudzeń, że panująca na rynku konkurencja wymusi obniżki.

– Ceny przetworów owocowo-warzywnych na pewno o kilka procent spadną, ale produkty mięsne mogą trochę podrożeć. Obecnie za wieprzowinę płacimy aż o 85 proc. więcej niż przed rokiem – mówi Nowakowski.

Według niego konsumenci stali się jeszcze bardziej wrażliwi na ceny, o czym może świadczyć rosnąca sprzedaż makaronów produkowanych pod markami sieci handlowych. – Z badań Nielsena wynika, że ich udział w rynku makaronów w okresie od grudnia ub.r. do marca br. ilościowo osiągnął 42,4 proc. Dwa lata temu było to 35 proc. – twierdzi Nowakowski. 

W podobny sposób można wytłumaczyć paradoks, jakim był gwałtowny ubiegłoroczny wzrost sprzedaży obiadów gotowych (np. fasolka po bretońsku, flaki, gołąbki w słoiku). Ich sprzedaż w 2011 r. według Nielsena zwiększyła się aż o 12,1 proc. ilościowo. – Ten wzrost dotyczył głównie produktów najtańszych. Najwidoczniej bardziej opłaca się kupić tani gotowy obiad, niż sporządzać go samemu z drogich składników – domyśla się Nowakowski.

Grupa Makarony Polskie jest liderem na rynku makaronu, ma 18,7 proc. rynku w ujęciu ilościowym przy uwzględnieniu marek własnych (dane: producent za Nielsenem, XII 2011 - III 2012). W tym udział markowych makaronów producenta wyniósł 4,6 proc., a pod markami sieci – 14,1 proc. Makarony Polskie produkują również dania gotowe, przetwory warzywno-owocowe i syropy (marki: Sorenti, Abak, Stoczek, Tenczynek).