Fenomen polskiego konsumenta

Wyłącznie cena liczy się przy zakupie tylko dla jednej czwartej Polaków - wynika z badań Henkla.

Prawie połowa Polaków (46 proc.) robi zakupy codziennie. Niemal tyle samo (45 proc.) podczas zakupów zwraca uwagę na wartość produktu, a dopiero w następnej kolejności na cenę. Dla 29 proc. ankietowanych liczy się wyłącznie jakość produktu (zostali oni sklasyfikowani jako "konsumenci bez trosk"). Tylko dla 25 proc. badanych czynnikiem determinującym zakup jest cena. Dodatkowo aż co trzeciego konsumenta w ogóle nie interesuje oferta marek własnych.

- Na podstawie odpowiedzi wyłoniły się trzy głównie grupy konsumentów - tłumaczy Anna Giza-Poleszczuk, profesor socjologii z Uniwersytetu Warszawskiego (na zdjęciu). Jej zdaniem fenomenem polskiego rynku jest, że tak wielu konsumentów zwraca uwagę nie na cenę, ale na jakość produktu i że to efekt m.in. starej maksymy "biednego nie stać na rzeczy niskiej jakości".

W badaniu przeprowadzonym na zlecenie firmy Henkel przez GfK Austria wzięło udział ponad 5,6 tys. konsumentów z 10 krajów: Polski, Austrii, Belgii, Czech, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Węgier i Włoch. Jego celem było bliższe poznanie zwyczajów zakupowych - od planowania, przez podejmowanie ostatecznej decyzji, aż po sam zakup.