Najwięksi w Ameryce

Dwa i pół razy większą sprzedaż miał Walmart od drugiego w rankingu detalisty USA. Pierwsza europejska sieć - na 11. miejscu.

Ranking przygotowany przez "Planet Retail" otwiera Walmart, który sprzedał w 2010 roku w Stanach Zjednoczonych towary za 189,2 mld dol. Drugi w kolejności Kroger osiągnął niespełna 73 mld dol. W drugiej dziesiątce znalazło się kilka sieci rodem z Europy - holenderski Ahold (11. pozycja), belgijska grupa Delhaize (13. miejsce) i niemiecki Aldi (pozycja 16.). Ich amerykańska sprzedaż sięgnęła odpowiednio 22,82 mld dol., 17,52 mld dol. i 12,91 mld dol. Niemiecki dyskonter miał pod koniec ub.r. w USA niemal 1,5 tys. sklepów.

Strategie największych detalistów pokazują, że w Stanach skończył się czas gigantów, a operatorzy w celu utrzymania tempa wzrostu i udziałów rynkowych muszą sięgać po mniejsze formaty i lokalizacje. Według "Planet Retail" w ciągu następnej dekady Walmart wyczerpie całkowicie możliwości budowania swoich supercentrów, bo rynek się nasyci. Do tej pory lider rynku słynął z budowania wielkich sklepów w mniejszych miastach, teraz wkracza do wielkich miast z mniejszymi placówkami o powierzchni ok. 1500 mkw.

Dla spożywczych sieci handlowych w Stanach coraz większą konkurencją stają się drogerie, które poszerzają asortyment o coraz więcej produktów żywnościowych. Dobrym przykładem jest tu sieć Walgreens, która zajmuje w zestawieniu 3. pozycję ze sprzedażą na poziomie 62 mld dol.