Carrefour: nowa strategia dla Francji
Niespełna dwa lata po wprowadzeniu programu transformacji mającego podnieść sprzedaż grupy we Francji Carrefour wprowadza kolejny plan ratunkowy.
Program pod nazwą Reset zakłada rezygnację z kosztownych promocji na rzecz cięć cenowych, przekazanie większych kompetencji kierownikom hipermarketów, przyspieszenie ekspansji produktów pod własnymi markami detalisty i rozwoju handlu przez internet. 25 proc. budżetu promocyjnego ma teraz zostać przesunięta w stronę obniżek cen. Nowa polityka ma być zrealizowana w ciągu dwóch lat. Detalista do końca roku chce też o połowę zmniejszyć bardzo wysokie wskaźniki braków na półkach. W pierwszym półroczu wyniosły one 7 proc. dla produktów żywnościowych i 18 proc. dla niespożywczych.
Jednocześnie trwa rozwój nowego konceptu Carrefour Planet. Przebiega jednak wolniej, niż zakładano. Do końca roku we Francji będzie 26 hipermarketów przekształconych według nowego modelu zamiast 40. W całej Europie do końca 2013 roku będzie ich 221 zamiast 241. Grupa nie podaje wyników hipermarketów przekształconych w pierwszej połowie roku, ale cztery pilotażowe sklepy zanotowały wzrost obrotów o 14,3 proc. i wzrost liczby klientów o 13,3 proc. w pierwszym półroczu.
Reset to kolejny plan po wprowadzonym w 2009 roku En Avant zakładającym obniżenie kosztów operacyjnych o 2,1 mld euro do 2012 roku i ożywienie sprzedaży we francuskich hipermarketach. Realizacja planu nie spełniła jednak oczekiwań.