Carrefour: nowa strategia dla Francji

Niespełna dwa lata po wprowadzeniu programu transformacji mającego podnieść sprzedaż grupy we Francji Carrefour wprowadza kolejny plan ratunkowy.

Cięcia cenowe zamiast kosztownych promocji mają się teraz stać kluczem do sukcesu największego detalisty Europy. Carrefour niedawno obciął prognozy zysku na bieżący rok o 15 proc., było to czwarte ostrzeżenie o możliwym niewykonaniu prognoz w ciągu niespełna roku. Teraz szef grupy Lars Oloffson zapowiedział wprowadzenie nowego radykalnego programu, który ma uzdrowić sprzedaż Carrefoura zwłaszcza na rynku francuskim, odpowiadającym wciąż za 40 proc. całkowitych obrotów.

Program pod nazwą Reset zakłada rezygnację z kosztownych promocji na rzecz cięć cenowych, przekazanie większych kompetencji kierownikom hipermarketów, przyspieszenie ekspansji produktów pod własnymi markami detalisty i rozwoju handlu przez internet. 25 proc. budżetu promocyjnego ma teraz zostać przesunięta w stronę obniżek cen. Nowa polityka ma być zrealizowana w ciągu dwóch lat. Detalista do końca roku chce też o połowę zmniejszyć bardzo wysokie wskaźniki braków na półkach. W pierwszym półroczu wyniosły one 7 proc. dla produktów żywnościowych i 18 proc. dla niespożywczych.

Jednocześnie trwa rozwój nowego konceptu Carrefour Planet. Przebiega jednak wolniej, niż zakładano. Do końca roku we Francji będzie 26 hipermarketów przekształconych według nowego modelu zamiast 40. W całej Europie do końca 2013 roku będzie ich 221 zamiast 241. Grupa nie podaje wyników hipermarketów przekształconych w pierwszej połowie roku, ale cztery pilotażowe sklepy zanotowały wzrost obrotów o 14,3 proc. i wzrost liczby klientów o 13,3 proc. w pierwszym półroczu.

Reset to kolejny plan po wprowadzonym w 2009 roku En Avant zakładającym obniżenie kosztów operacyjnych o 2,1 mld euro do 2012 roku i ożywienie sprzedaży we francuskich hipermarketach. Realizacja planu nie spełniła jednak oczekiwań.