Savia znika

Tesco podjęło decyzję o ujednoliceniu szyldów swoich supermarketów.

Do tej pory należące do Tesco sklepy o powierzchni do 1 tys. mkw. działały pod dwiema nazwami, różniły się między sobą charakterem i asortymentem. Savie z założenia rozwijane były jako format bardziej delikatesowy, z asortymentem dwukrotnie wyższym niż w supermarketach Tesco.

Z początku Savia miała być sposobem na zapewnienie klientom różnorodności, podczas gdy firma korzystała na jej wyższym koszyku. Później firma zdecydowała się na eksperyment. W kilku sklepach pod szyldem Tesco Supermarket podwojono asortyment, by był taki jak w Savii, czyli liczył około 8 tys. pozycji. Postawiono na większy wybór artykułów delikatesowych.

- Klienci świetnie odebrali zmiany, a wyniki sprzedaży w tych placówkach wyraźnie przewyższały obroty pozostałych supermarketów. Okazało się, że Tesco nie musi kojarzyć się tylko z niską ceną, ale może także z dobrą jakością – mówi Michał Sikora, rzecznik prasowy Tesco.

Dla niektórych Savii zamiana oznaczać będzie tylko zdjęcie jednego szyldu i zamontowanie drugiego. W innych, zwłaszcza tych zlokalizowanych na południu Polski, wymagać będzie drobnej przebudowy. Sklepy Tesco Supermarket mają z założenia trzy rozmiary powierzchni – 400, 600 i 800 mkw. Savie na południu trochę nie pasują do nich, mają bowiem powierzchnie od 200 do 1000 mkw. Nawet one jednak już 1 września otrzymają nowe szyldy. 6-8-dniowe remonty dostosowujące ich powierzchnię do standardów Tesco przeprowadzone zostaną w ciągu dwóch najbliższych miesięcy.

Poza tym Tesco nie widzi problemów wynikających z ujednolicenia sieci. W supermarketach Tesco i Saviach od dawna używa się tych samych systemów zamówień i IT, miały wspólną logistykę.

- Od jakiegoś czasu zaczęliśmy rozumieć, że jest coraz mniej powodów, żeby utrzymywać dwa szyldy. Ostatecznie przekonały nas badania wskazujące na ogromną rozpoznawalność marki Tesco oraz wyniki testu ze zmianą asortymentu w Tesco Supermarketach – tłumaczy Michał Sikora.

Po unifikacji w byłych Saviach spadną ceny niektórych produktów i pojawi się więcej marek własnych Tesco, choć utrzymany ma być ich charakter i wysoki standard. W pozostałych supermarketach Tesco asortyment będzie zależał od otoczenia sklepu. W niektórych na pewno zostanie powiększony.

Przejmując w 1995 r. sieć Savia, Tesco rozpoczęło inwestycje w Polsce. Pierwszą placówką z logo Tesco był hipermarket we wrocławskich Bielanach, otwarty w 1998 r.

Po przebrandowaniu Savii pod szyldem Tesco działać będzie 256 sklepów do 1 tys. mkw. powierzchni sprzedaży. Ogółem sieć ma w Polsce 382 placówki.