Pedro Pereira da Silva: jeden format naszą siłą

Jednoformatowe sieci, takie jak Biedronka, rozwijają się dziś szybciej niż wieloformatowe - uważa country manager Jeronimo Martins.

Pedro Pereira da Silva twierdzi, że to właśnie jeden format pozwala się skupić na klientach. Według wieloletniego szefa Jeronimo Martins Dystrybucja jednym z głównych atutów Biedronki jest jej podejście do klienta.

- Są detaliści, którzy skupiają się na zapewnieniu klientom niskich cen i rozsądnej jakości, podczas gdy my stawiamy na wysoką jakość po możliwie niskich cenach. To subtelna, ale ważna różnica - powiedział Pedro Pereira da Silva w wywiadzie udzielonym "Lebensmittel Zeitung".

Uważa także, że swoją siłę sieć bierze z faktu, iż skupia się na jednym formacie. Podkreśla, że w ostatnich latach w całej Europie sieci jednoformatowe cechuje dużo wyższa dynamika rozwoju niż te, które wybrały multiformatowość.

- Wiele formatów oznacza dla sieci detalicznej wielkie wyzwania na polu zarządzania organizacją. Tacy detaliści bardziej skupiają się na zmianach w strukturze i szukaniu synergii między swoimi formatami niż na konsumencie i zewnętrznych wyzwaniach. Widzę tu dużą dysproporcję między wysiłkiem, który muszą włożyć, a tym, co mogą osiągnąć – mówi.

Twierdzi też, że dla Biedronki najważniejszym wyzwaniem jest poprawa obsługi klientów, zaspokajanie, a nawet przewidywanie ich potrzeb. Stworzenie obok Biedronki sieci drogerii Hebe nie nazywa dywersyfikacją formatów.

- Drogerie powstały w wyniku testów różnych rozwiązań, które mogłyby uzupełniać ofertę Biedronki w zaspokajaniu codziennych potrzeb naszych klientów – zaznacza. Firma prowadzi drogerię Hebe od maja, a w ciągu kilku tygodni ma otworzyć 2 lub 3 kolejne. Na podstawie tych testów zarząd podejmie decyzję o tym, czy będzie kontynuować ten projekt. Widzi też potencjał w segmencie aptek.

Pedro Pereira da Silva dodaje, że jako lider rynku Jeronimo Martins Dystrybucja zobowiązane jest do rozwijania nowych pomysłów, wytyczania nowych kierunków i trendów. - Musimy też odróżniać się od innych, w przeciwnym razie korzyści czerpane z naszej pozycji lidera rynku będą redukowane na rzecz konkurentów - tłumaczy.

Dziś za największe wyzwanie dla  Biedronki Pedro Pereira da Silva uważa zapewnienie sieci wystarczającej liczby dobrej jakości menedżerów. 90 proc. kadry zarządzającej nią wywodzi się z firmy, zostali przez nią wyszkoleni na miejscu. - Zważywszy na tempo naszego rozwoju, cały czas musimy pracować nad tym, by nie zabrakło nam najwyższej jakości kadry – podkreśla.

Odpowiadając na pytanie o międzynarodową ekspansję, mówi, że sprawa ta jest jeszcze w fazie ustaleń. - Być może będziemy mieli jakieś newsy na końcu tego albo na początku 2012 r. - dodaje.