RTD kusi producentów

Ambra, Bacardi-Martini i Brown Forman wprowadzają nowości w rosnącej kategorii drinków gotowych do spożycia.

Ambra debiutuje z marką Fiore w kategorii gotowych drinków. Fiorentynki to napoje w 200-ml butelkach, będące rozwinięciem kobiecego szampańskiego koktajlu pod marką Fiore w 0,75-l butelkach. Jest to połączenie włoskiego wina musującego i soku z owoców, z segmentu alkoholi dedykowanych kobietom. Małe opakowania mają być dostępne w wersji solo oraz w czteropaku.

- Fiorentynki będą w dwóch wariantach smakowych, z sokiem z truskawek i z brzoskwiń. Na razie koncentrujemy się na głównym produkcie, czyli 0,75-l napojach, których zakres smakowy jest szerszy o wariant z sokiem z winogron ze szczepu muscat – mówi Katarzyna Brodowska, brand manager marki Fiore w Ambrze.

Dodaje, że odmieniony i wzbogacony o RTD szampan smakowy Fiore jest wypełnieniem luki rynkowej w segmencie alkoholi przeznaczonych dla kobiet, w których dominują produkty zaadaptowane z marek typowo męskich, takich jak piwo czy wódka. Sprzedaż Fiorentynek zacznie się we wrześniu.

W czerwcu na polski rynek wszedł inny debiutant w kategorii RTD. Jack Daniel's & Cola i Jack Daniel's & Gingers w 0,33-l puszkach należą do rodziny Jack Daniel's Tennessee Whiskey z porftolio Brown Forman Polska.

Bacardi-Martini Polska obecne jest w kategorii gotowych drinków z czterema smakowymi wariantami Bacardi Breezerów. Ma też w portfolio Bacardi Mojito Classic Cocktails. - To jedna z nielicznych propozycji drinków gotowych do podania (RTS) na polskim rynku i jednocześnie zdecydowany lider tej kategorii - podkreśla Hirek Wrona, odpowiedzialny w firmie za PR i komunikację.

W kategorii RTD Bacardi-Martini ma 17-proc. udział wartościowy i 12-proc. ilościowy (kwiecień 2010 - maj 2011, Nielsen). Firma właśnie wprowadziła na nasz rynek Martini Soda w 100-ml butelkach w dwóch wersjach: Bianco oraz Rosato. Napoje są połączeniem białego i różowego wermutu z wodą gazowaną.

Kategoria drinków gotowych do spożycia dynamicznie rośnie i daleko jej do nasycenia. W ciągu ostatniego roku (czerwiec 2010 - maj 2011, Nielsen) jej sprzedaż zwiększyła się o 59 proc., do 6,4 mln l. Handel sprzedał ich za 96,3 mln zł, co oznacza wzrost o 57,5 proc. Najszybciej, bo aż ośmiokrotnie, wzrosły drinki na bazie ginu, jednak stanowią one niewielki segment kategorii z ponad 2-proc. udziałem wartościowym.

Największym segmentem są drinki na bazie wódki. Należy do nich ponad 90 proc. RTD i to one z ponad 60-proc. wzrostem miały decydujący wpływ na rozwój tej kategorii. Drinki na bazie wina to najmniejszy segment, stabilny pod względem ilościowej sprzedaży, natomiast wartościowo - z kilkuprocentowym wzrostem. Sporo zyskały pozostałe rodzaje drinków gotowych do spożycia (wartościowo - ponaddwukrotnie), ale ich znaczenie dla kategorii jest wciąż minimalne.

Ponad 3 proc. sprzedaży RTD to drinki na bazie piwa. One w ostatnim okresie sprzedawały się gorzej - o 23 proc. ilościowo i o 15 proc. wartościowo. Kategoria drinków gotowych do spożycia konkuruje o uwagę konsumentów właśnie z piwem.