Najwięksi w Europie

Carrefour, właściciel Lidla i Kauflandu oraz Tesco to największe firmy handlowe FMCG Europy.

Na Starym Kontynencie wciąż dominują firmy z Niemiec i Francji. Tesco jest jedyną firmą spoza tych dwóch krajów, która znalazła się w pierwszej dziesiątce największych firm handlowych Europy. Pozostało za to na podium i od następnego w kolejności Auchan dzieli go spory dystans 12 mld euro obrotów pochodzących ze sprzedaży produktów.

Liderem zestawienia przygotowanego przez Planet Retail pozostaje niezmiennie Carrefour, którego sprzedaż przekroczyła w 2010 r. 79 mld euro, a sam tylko obrót produktami spożywczymi przyniósł przeszło 57 mld euro. Druga w zestawieniu Grupa Schwarz, do której należą sieci Lidl i Kaufland, miała sprzedaż o 20 proc. niższą. Tuż za Niemcami wylądowało Tesco z wynikiem 61,9 mld euro.

Kolejne trzy miejsca zajmują z niewielkimi różnicami w przychodach: Auchan, Rewe i Grupa Metro, potem Edeka i Aldi, a pierwszą dziesiątkę zamykają Leclerc i ITM (Intermarché).

Pod względem przychodów ze sprzedaży żywności Auchan i Metro spadają za Rewe, Edekę i Aldi (obie sieci – Nord i Sud – razem). Najmniejszy z czołowej dziesiątki Intermarché miał w 2010 r. 28,7 mld euro obrotów ze sprzedaży, w tym 24,2 mld euro z handlu żywnością. Pod tym ostatnim względem wyprzedził Leclerca (22,8 mld euro).