Kamis kontra Knorr i Winiary?

Pogłoski stały się faktem. Kamis, lider branży przyprawowej w Polsce, którego roczne przychody sięgają 300 mln zł, ma nowego amerykańskiego właściciela.

Jest nim firma McCormick & Company, czołowy producent przypraw na świecie. Amerykanie kupili spółkę Kamis za 830 mln zł. Transakcja powinna być sfinalizowana jesienią 2011 r., czyli po uzyskaniu zgód odpowiednich organów regulacyjnych.

Dla McCormicka przejęcie Kamisu wiąże się ze wzmocnieniem obecności w krajach europejskich. Kamis ma bowiem spółki zależne w Rosji, Rumunii i na Ukrainie, swoje produkty eksportuje też do wielu krajów Europy Środkowej i Wschodniej, a w samej Polsce ma ok. 45-proc. udział w rynku przypraw (łącznie z marką Galeo) i 30-proc. w kategorii musztard.

McCormick na razie nie ujawnia szczegółowych planów odnośnie do przyszłości Kamisu. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że nowy właściciel może mieć ambicje, by z marki Kamis uczynić realnego konkurenta dla takich gigantów, jak Knorr (Unilever) i Winiary (Nestle).

Obie marki działają w wielu kategoriach spożywczych (akurat w tradycyjnych przyprawach sypkich, choć mają je w ofercie, mają nieporównywalnie niższą pozycję niż Kamis), ale prym wiodą w wielu innych, jak choćby w fiksach, czyli w mieszankach przyprawowych w proszku ułatwiających przygotowanie obiadu. I w tej akurat kategorii jedynym firmowym konkurentem (nie licząc marek własnych) dla produktów Knorr Fix Danie na dziś i Winiary Pomysł na... jest linia Kamisu Danie ze smakiem, która w sprzedaży pojawiła się w sierpniu 2010 r.

W tym samym roku Kamis wprowadził do oferty Złociste Nugettsy, czyli panierkę do kurczaka, i znów rywalizuje z Winiary Pomysł na... Chrupiące Kąski i Knorr Fix Nuggetsy z kurczaka.

Silne zaplecze kapitałowe amerykańskiej firmy ma pozwolić Kamisowi na dalszą ekspansję.