Marki własne zdobywają Europę

W 2010 r. marki należące do sieci handlowych zwiększyły udziały w rynku aż w 18 krajach Europy. To najbardziej powszechny triumf od początku badania tego rynku w 1998 r.

Takie dane podaje PLMA w mającym wkrótce ujrzeć światło dzienne najnowszym wydaniu rocznika poświęconego markom sieci handlowych. Według 2011 Private Label Yearbook w dziewięciu krajach Starego Kontynentu udział marek handlowych w rynku przekracza 30 proc. Na czele zestawienia figuruje Szwajcaria (53 proc.), a za nią Hiszpania (49 proc.), Wielka Brytania (47 proc.), Portugalia (42 proc.) i Belgia (39 proc.). Barierę 30 proc. przekroczyły także: Austria (38 proc.), Niemcy (37 proc.), Francja (36 proc.) i Finlandia (30 proc.).

W 11 europejskich krajach udział marek własnych w rynku wzrósł w 2010 r. o więcej niż 1 pkt proc.; dotyczy to zwłaszcza rynków wschodzących i dotkniętych kryzysem krajów z południa kontynentu.

Trwały wzrost pozycji marek własnych przyniósł im dominującą pozycję w niektórych kategoriach. Na przykład w Hiszpanii do marek handlowych należy 82 proc. kategorii produktów papierowych, a w Szwajcarii - trzy czwarte rynku mrożonek. Karma dla zwierząt zdominowana jest przez marki własne w Niemczech (63-proc. udział), a we Francji należy do nich 53 proc. rynku produktów delikatesowych.