Dyskonterzy na topie

Na niemieckim rynku królują dyskonterzy. Wśród nich liderem jest wciąż Aldi, jeśli potraktować obie sieci - Nord i Sud - jako całość. Lidl ma jednak obroty wyższe niż każda z nich z osobna.

W rankingu "Lebensmittel Zeitung", przygotowywanym wspólnie z Trade Dimensions, pozycję lidera rynku niemieckich dyskonterów w roku 2010 utrzymał Aldi z obrotami brutto szacowanymi na 24,5 mld euro. Większa część sprzedaży przypada na południowe skrzydło tandemu – Aldi Süd, którego obroty w Niemczech w ub.r. sięgnęły 13,3 mld euro. Największy konkurent Aldiego, Lidl, osiągnął 15,5 mld euro obrotów, ale po piętach depcze mu należąca do grupy Edeka sieć Netto (11,4 mld euro). Mniejszym graczem jest Penny (grupa Rewe) z obrotami na poziomie 7,6 mld euro. Ranking zamykają Norma (2,6 mld euro) i duńskie Netto (1,3 mld euro).

Najszybciej rozwijającą się siecią było należące do Edeki Netto, któremu od września 2010 r. do lutego 2011 r. przybyło 61 sklepów. Netto jest też drugą najliczebniejszą siecią po Aldim – z niemal 4 tys. placówek wyprzedza bardziej znanego Lidla. Ze względu na fakt, że Aldi posługuje się dwoma logotypami, Netto jest najliczniej występującym dyskontowym szyldem w Niemczech. Lidl rozbudował sieć o 30 sklepów, natomiast Aldi Nord był jedyną spośród występujących w rankingu sieci, która się w tym czasie skurczyła – w lutym 2011 liczyła o 4 obiekty mniej niż 5 miesięcy wcześniej.

Liczba sklepów w lutym 2011 r.:

Aldi – 4305

Netto (Edeka) – 3964

Lidl – 3232

Penny – 2403

Norma – 1258

Netto (Dansk Supermarked) – 323