Ambra na plusie i minusie

Późne w tym roku święta wielkanocne przyczyniły się do gorszych wyników Grupy Ambra w III kwartale roku finansowego.

Od 1 lipca 2010 r. do 31 marca 2011 r., a więc w pierwszych trzech kwartałach roku obrotowego 2010/2011 Grupy Ambra, przychody brutto wzrosły w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej o 6,8 mln zł - do 414,1 mln zł. Symbolicznie, bo o 2,7 proc. wzrósł też zysk netto Grupy - do 26,8 mln zł. W samym III kwartale Ambra zanotowała kilkuprocentowy spadek przychodów oraz stratę netto.

Słabsze wyniki zarząd tłumaczy w raporcie jako efekt późnych w tym roku świąt wielkanocnych oraz "niekorzystnej sytuacji na rynkach zagranicznych". Dane sprzedażowe za kwiecień 2011 r. potwierdzają jednak "sezonowy charakter spadku sprzedaży Grupy i powrót do dodatniej dynamiki w kolejnym kwartale".

Grupa Ambra jest liderem rynku wina w Polsce z ok. 20-proc. udziałem w nim (Ambra za Nielsenem, 2010 r.). Powołując się na dane Nielsena, Ambra informuje również, że w 2010 r. największy wzrost sprzedaży wina w Polsce został wygenerowany w dyskontach (o 41,8 proc.) i kanale nowoczesnym (o 14 proc.). Spadło za to znaczenie małych i średnich sklepów spożywczych - w nich sprzedaż wina spadła po ok. 13 proc.