Wynika tak z badań konsumenckich przeprowadzonych na potrzeby raportu PMR pt. "Rynek dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2011-2013".
Raport podaje, że 53 proc. wszystkich zakupów kosmetyków kobiety realizują w drogeriach lub sklepach kosmetycznych, a kolejne 15 proc. za pomocą konsultantek firm kosmetycznych. Inaczej sytuacja wygląda wśród mężczyzn. Pomimo że 35 proc. wszystkich męskich zakupów przypada na drogerie lub sklepy kosmetyczne, to 42 proc. stanowią zakupy w kanale nowoczesnym – w hipermarketach (24 proc.) lub supermarketach i dyskontach (18 proc.).
W spontanicznych odpowiedziach najczęściej wymienianym kryterium wyboru miejsca zakupu kosmetyków była wygodna lokalizacja (35 proc. wszystkich wskazań).
Najczęściej wybieraną formą promocji, zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety, jest możliwość zakupu dwóch produktów w cenie jednego. Taką formę promocyjnej sprzedaży jako najbardziej preferowaną wskazało 38 proc. pań oraz 42 proc. mężczyzn.