Globalnie detal ma się lepiej
Firmy zajmujące się sprzedażą detaliczną wychodzą z kryzysu gospodarczego.
Średnia zysków netto 250 największych na świecie detalistów wzrosła z 2,4 proc. w 2008 r. do 3,1 proc. w okresie od czerwca 2009 r. do czerwca 2010 r. Tylko jedna trzecia analizowanych firm z tego sektora odnotowała spadek sprzedaży – wynika z opublikowanego przez firmę doradczą Deloitte raportu „Leaving home. Global Powers of Retailing 2011".
Również jedna trzecia ze 188 firm, które ujawniły swoje wyniki finansowe, odnotowała spadek zysków netto w 2009 r. (w stosunku do 2008 r.) i tylko 13 z badanych korporacji wykazało straty. Rentowność zwiększyła się we wszystkich sektorach handlu, włącznie z branżą FMCG, która zazwyczaj charakteryzuje się niską marżą netto. Wynik netto w tym sektorze wzrósł o 0,3 proc.
Jeśli chodzi o rynek polski, to jako najważniejsze w handlu wydarzenie ubiegłego roku autorzy raportu wskazują przyspieszenie konsolidacji tego sektora. – Przejęcie hurtowej części Emperii przez Eurocash oznacza powstanie firmy o rocznych przychodach rzędu 14 mld zł – przypomina Magdalena Jończak z Deloitte Polska.
Jej zdaniem dzięki Eurocashowi niezależni detaliści będą mogli korzystać z zakupowego efektu skali i w konsekwencji obniżyć ceny produktów oferowanych klientom. Może to być istotny atut w rywalizacji z dyskontami. To jednak dyskonty pozostaną najbardziej dynamicznym kanałem sprzedaży, zwłaszcza biorąc pod uwagę tegoroczne plany Jeronimo Martins Dystrybucja otwarcia 200 nowych sklepów Biedronka.
W 2009 r. skład pierwszej dziesiątki największych firm z branży detalicznej nie zmienił się, jednak wyniki sprzedaży czterech pierwszych - Carrefour, Metro AG, Costco Wholesale Corporation oraz The Home Depot – spadły, a sprzedaż u trzech innych wzrosła o jeden procent albo mniej.
TOP 10 detalistów na świecie, 2009 r., przychody ze sprzedaży w mld dol.
1 Walmart Stany Zjednoczone 405,0
2 Carrefour Francja 119,9
3 Metro Niemcy 90,9
4 Tesco Wielka Brytania 90,4
5 Grupa Schwarz Niemcy 77,2
6 The Kroger Co. Stany Zjednoczone 76,7
7 Costco Stany Zjednoczone 69,9
8 Aldi Niemcy 67,7
9 Home Depot Stany Zjednoczone 66,2
10 Target Corp. Stany Zjednoczone 63,4
Komentarze