Handel transgraniczny: gdzie i co kupują Polacy

Polscy e-konsumenci ufają zagranicznym sklepom internetowym. Już ponad 40 proc. kupuje transgranicznie, głównie z Chin - wynika z badania wykonanego na zlecenie PayU.

Zachowania zakupowe Polaków potwierdzają, że granice w e-handlu coraz bardziej się zacierają. Ponad połowa kupujących online ufa zagranicznym sprzedawcom w takim samym stopniu, jak krajowym – wynika z badania wykonanego na zlecenie PayU. Najpopularniejszym kierunkiem e-zakupów transgranicznych są Chiny. Polscy internauci kupują za granicą ubrania, elektronikę i biżuterię.

E-handel bez granic

41 proc. osób, które robią zakupy w sieci, skorzystało z oferty zagranicznych sklepów i serwisów internetowych w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. 59 proc. z nich dokonuje takiej transakcji co najmniej raz w miesiącu. Polacy najczęściej kupują w Chinach, co wynika z dużej popularności AliExpress. Azjatycką platformę sprzedażową zna 73 proc. badanych, którzy robią e-zakupy za granicą. Poza Chinami, chętnie wybierane są także sklepy internetowe z Niemiec (29 proc.), Wielkiej Brytanii (29 proc.) i Stanów Zjednoczonych (20 proc.).

Według prognoz, do 2020 r. aż jedna trzecia światowego rynku e-commerce będzie transgraniczna. - Zachowania polskich e-konsumentów odzwierciedlają globalne trendy - mówi Joanna Pieńkowska-Olczak, country manager PayU w Polsce.

Jej zdaniem kluczowymi czynnikami, które mogą skłonić Polaków do jeszcze częstszych zakupów w zagranicznych sklepach internetowych są niższe ceny produktów, połączone z darmową dostawą, a także możliwość skorzystania z dobrze znanych, lokalnych metod płatności.

 Priorytet bezpieczeństwa

85 proc. badanych uważa bezpieczeństwo za najważniejszą cechę transakcji w zakupach transgranicznych. Biorąc pod uwagę, że 53 proc. osób, które kupują w sieci, ufa zagranicznym sklepom w takim samym stopniu, jak tym krajowym, można wnioskować, że zagraniczni sprzedawcy dobrze radzą sobie ze spełnieniem tego wymagania.

Kupujący z Polski najchętniej płacą w zagranicznych sklepach internetowych szybkim przelewem za pośrednictwem operatora (35 proc. wskazań) lub kartą (34,6 proc. wskazań).

- Handel transgraniczny to zdecydowanie jedno z najciekawszych i bardzo dynamicznie rozwijających się zjawisk w branży e-commerce na całym świecie – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej. - Cross-border już ma znaczący wpływ na lokalny e-commerce, dlatego w e-Izbie wsparcie polskich przedsiębiorców w ekspansji międzynarodowej traktujemy priorytetowo, zarówno w obszarze aktywności legislacyjnej, jak i edukacyjnej – podkreśla Sass-Staniszewska.

Unikalne i tanie produkty

Kupując w zagranicznych e-sklepach Polacy szukają przede wszystkim unikalnych produktów, które są niedostępne w kraju. Do zakupów transgranicznych skłaniają ich także atrakcyjne ceny i szeroki asortyment. Jak wynika z badania PayU, w zagranicznych sklepach internetowych polscy e-konsumenci wydają średnio 1 282 zł miesięcznie. Najchętniej kupują ubrania (42 proc.) – to najpopularniejszy wybór w każdej grupie wiekowej. Na drugim miejscu plasuje się drobna elektronika (24 proc.) i biżuteria, w tym zegarki (24 proc.).

Badanie zwyczajów zakupowych polskich e-konsumentów w zagranicznych sklepach i serwisach internetowych „Cross-border e-commerce” zostało przeprowadzone przez firmę badawczą SW Research, na zlecenie PayU. Zrealizowano je metodą CAWI na grupie 1 250 respondentów w październiku 2017 r.

Katarzyna Pierzchała 1558 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.