Polacy wypili mniej piwa

Brak dużych imprez sportowych i kiepska pogody przełożyły się na spadek wolumenu sprzedaży złocistego trunku. W 2018 r. branży może zagrozić dalsze ograniczenie reklamy piwa.

Dobra informacja dla branży jest taka, że wartościowo spadek był mniejszy niż ilościowo, co wskazuje na to, że Polacy chętnie sięgają po droższe piwa.

- Od początku roku do końca października sprzedaż piwa wolumenowo była niższa o 2,8 proc. niż w ciągu dziesięciu miesięcy 2016 roku, natomiast wartościowo spadek wyniósł 1,7 proc. - mówi Andrew Highcock (na zdjęciu), prezes zarządu Kompanii Piwowarskiej oraz Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie. - To znaczy, że Polacy piją lepsze piwa, rośnie też popularność piw bezalkoholowych i specjalności - dodał.

Przyczyną niższej sprzedaży była niesprzyjająca pogoda (chłodne lato) oraz brak dużej imprezy sportowej - w 2016 r. były nią Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, w 2018 r. będzie mundial w Rosji. Jednak zmartwieniem piwowarów są niepewne warunki prowadzenia działalności - po znowelizowaniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości minister zdrowia oddał do konsultacji kolejny projekt zmian, przesuwający godzinę rozpoczęcia reklamowania piwa w telewizji, radiu, teatrach i kinach z 20:00 na 23:00. Według planu nowelizacja miałaby wejść w życie właśnie w trakcie trwania Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej.

- To oznacza praktyczny zakaz reklamy piwa - mówi Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych w Kompanii Piwowarskiej. Producent podkreśla, że spożycie piwa w Polsce od pięciu lat pomimo reklamy dozwolonej od godziny 20:00 utrzymuje się na stałym poziomie 97 - 99 litrów rocznie na głowę, a odsetek niepełnoletniej widowni w tym czasie antenowym nie przekracza 6 proc. Z badań CBOS-u, na które powołuje się ZPPP Browary Polskie wynika, że młodzież sięga po alkohol pod wpływem reklamy zaledwie w 3 proc., a pierwszy raz próbuje piwa zachęcona reklamą w 2,1 proc. Z kolei jak powiedział Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku, Polska ma najwyższy odsetek abstynentów.

O stanowisku ZPPP Browary Polskie ws. planowanej nowelizacji pisaliśmy w Handlu Extra tutaj: http://handelextra.pl/artykuly/206045,reklama-piwa-ma-byc-mozliwa-dopiero-od-23-00

Magdalena Weiss 939 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.