Święta smakują czekoladą

W okresie listopada-grudzień sprzedaje się jedna czwarta kategorii pralin w Polsce. Swoje 5 minut mają też tabliczki czekoladowe.

Na rynku słodyczy czekoladowych w Polsce widzimy wyraźną sezonowość, zwłaszcza w okresach świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy – mówi Anna Rychlik, senior manager CMI & category management w Mars Polska.
 
– Co do sprzedaży całej kategorii czekolady w grudniu notowane są wzrosty na poziomie 36 proc. w porównaniu z okresem poprzedzającym w danym roku – dodaje, powołując się na dane Nielsena. To większy wzrost niż przed Wielkanocą, gdy sprzedaż przyspiesza o 27 proc. 
 
Na Boże Narodzenie oraz sylwestra firma Mars Polska przygotowała edycję czerwonych, zielonych i białych M&M’sów z orzechami, zdobionych nadrukiem świątecznej choinki. W najbliższym czasie w sklepach pojawi się także Celebrations – butelka zawierająca miks cukierków najsłynniejszych marek firmy Mars, takich jak: Snickers, Mars, Twix, Bounty, Milky Way Crispy Rolls, Maltesers oraz Dove, stworzony z myślą o sylwestrowej zabawie.
   
Oferta do zadań specjalnych
– W okresie przedświątecznym najlepiej sprzedaje się Oferta Zimowa, na którą składają się specjalnie zaprojektowane na tę okoliczność opakowania, w tym roku w czerwono-złotej odsłonie z akcentami w postaci zimowych atrybutów: dzwoneczków, reniferów, śnieżynek i choinek – mówi Dorota Piwowarska, category manager w firmie Wawel. – Bardzo dobrze sprzedającymi się produktami są czekolady w dużym formacie w kształcie całusów, dostępne w pięciu smakach: Tiramisu, Truskawkowa, Malinowa, Krówkowa i Crunchy Coco – kokosowa z ryżowymi kuleczkami – wylicza.
 
Informuje też, że dużą popularnością cieszą się cukierki: Michałki z Wawelu, Trufle i galaretki Mieszanka Krakowska, które mogą też pełnić funkcję ozdób na choince. 
 
Na tegoroczną ofertę zimową Wawelu składają się klasyczne czekoladki Malaga, Tiki Taki i Kasztanki czy cukierki Michałki i Trufle, ale także m.in. czekolada Piernikowa ze śliwką, cukierki Piernikowe z korzenną nutą i nadzieniem śliwkowym, Czekoladowe z nadzieniem wiśniowym i Chałwowe. Nowością są również Żelki jak Smok w czekoladzie i batoniki Milkizz w specjalnej szacie graficznej dla dzieci. Producent szykuje pod tę ofertę specjalne materiały ekspozycyjne dla sklepów, standy, ekspozytory i opakowania zbiorcze.
 
Dodatkowo wszystkie produkty z oferty zimowej objęte są programem społeczno-konsumenckim „Serce rośnie”, dzięki któremu kupujący mogą wspomóc szczytne cele społeczne wybranych organizacji charytatywnych.
 
– Najważniejszą z nowości na święta Bożego Narodzenia będą pianki Ptasie Mleczko w nowej, dekorowanej odsłonie – mówi Magdalena Kołodziejska, PR manager Lotte Wedel. – Na każdej piance będzie się znajdował wzór renifera lub zimowej gwiazdki – dodaje. Nadrukowane złote gwiazdki lub złote i czerwone renifery mikołaja dostępne będą na piankach o smaku: waniliowym, śmietankowym, Karmellove oraz na dwuwarstwowych waniliowo-czekoladowych. Wśród tegorocznych nowości pod marką Wedel przeznaczonych dla dzieci znajdzie się między innymi czekolada mleczna z nadzieniem mlecznym oraz miniformaty tabliczek – Bombowej mlecznej ze strzelającym cukrem, drażami i żelkami oraz Karmellove z dmuchanym ryżem. Na opakowaniu znajdą się renifer i św. Mikołaj. Natomiast dorośli mają do wyboru Baryłki w czekoladzie deserowej z nadzieniem o smaku whisky, a także czekoladę mleczną o smaku Cocoa & Orange dostępną w dużym formacie. Lotte Wedel wprowadza także Chałwę Królewską o smaku pomarańczy i piernika, Ptasie mleczko w świątecznej biało-granatowej puszce oraz Mieszankę Wedlowską w opakowaniu w kształcie bombki.
 
Firma Mieszko poza świąteczną ofertą przygotowała także atrakcję dla konsumentów: trwającą już od początku października do 22 stycznia loterię, w której wygrać można czerwonego fiata 500 czy bransoletki firmy Yes. W wybranych produktach w świątecznej szacie graficznej (Cherrissimo Classic 310 g, Cherrissimo Exclusive 310 g, Amoretta Desserts 325 g oraz Amoretta Classic 324 g) umieszczone są wkładki z kodami, które konsument może zarejestrować na stronie internetowej firmy. Do tysiąca kodów przypisane są bransoletki. W styczniu nastąpi losowanie nagrody głównej oraz bransoletek, które nie zostaną wcześniej wygrane. Loteria wspierana jest reklamą zewnętrzną, prasową oraz cyfrową.
 
– Rynek pralin jest sezonowy. Ok. 25 proc. sprzedaży zarówno wartościowej, jak i w sztukach przypada na okres listopad-grudzień, czyli bożonarodzeniowy – mówi Patrycja Niewiadomska, brand manager w firmie Mieszko. – W kanale tradycyjnym półka ze słodyczami jest zdecydowanie mniejsza niż w przypadku handlu nowoczesnego, dlatego tam sprzedają się przede wszystkim topowe produkty z kategorii, które mają najwyższą rotację. Z naszego portfolio jest to m.in. Cherrissimo Classic 310 g, Amoretta Classic 325 g oraz bombonierka Twój Sekret – wymienia.
 
W przygotowanej przez Coliana świątecznej ofercie dla dorosłych prym wiodą praliny. Producent zwraca uwagę na nowe bombonierki Goplana Pistachio, Goplana Choco-Choco i Goplana Toffino oraz kartoniki ze smakołykami Joy & Me. Pod marką Solidarność natomiast Colian proponuje Bombki: Śliwkę Nałęczowską, Złotą Wiśnię oraz nowość – Złoty Orzech, a także Śliwkę Nałęczowską w puszce i w opakowaniu w kształcie damskiej torebki oraz bombonierkę Złote Czekoladowe Kreacje w limitowanej odsłonie. 
 
W ofercie dla dzieci znajduje się coroczny hit sprzedażowy Goplany: Figurki świąteczne w czekoladzie o smaku karmelowym z grafiką mikołaja, renifera i bałwanka. Marka Solidarność przygotowała bombonierki z galaretkami Jolly Baby z tekturową choinką do pokolorowania i złożenia. Natomiast Jutrzenka oferuje żelki Akuku! Merry X’Mas w kształcie mikołaja, dzwoneczka, gwiazdki, choinki, bałwanka oraz gwiazdy betlejemskiej. Wsparciem sprzedaży dla handlowców są specjalne standy, umożliwiające budowanie ekspozycji produktów Colian z oferty świątecznej.
 
– Mondelēz International od kilku lat regularnie proponuje konsumentom ofertę sezonową. Z okazji Bożego Narodzenia Milka przygotowała kalendarz adwentowy, który zaskakuje zupełnie nową świąteczną grafik, a także Snowballs, czyli cztery kulki z alpejskiego mleka wypełnione kremowym mlecznym nadzieniem oraz czekoladowe bałwanki i mikołaje – mówi Patryk Siuta, junior brand manager Milka Tablets w Mondelēz Europe Services GmbH.
 
Producent zapowiada także coroczną świąteczną kampanię, której ważnym elementem będą działania out-of-home. W dziewięciu polskich miastach (m.in. Rzeszów, Łódź, Kielce) zorganizowane zostaną eventy w galeriach handlowych, których głównymi bohaterami będą wielkie interaktywne kalendarze adwentowe. – Każde uaktywnienie elementu kalendarza wyzwoli magię świąt – na animowanych ekranach umieszczonych w okienkach zobaczyć będzie można typowe dla przygotowań do świąt animacje. Na koniec każdy uczestnik będzie mógł otrzymać drobny czekoladowy upominek od Milki – wyjaśnia Patryk Siuta. Produkty przygotowane z myślą o świętach będą wspierane w mediach oraz w wybranych sklepach – przy zakupie świątecznych produktów pod marką Milka będzie można otrzymać świąteczną metalową puszkę.
 
Świątecznych akcentów nie zabraknie w ofercie Terravity. W tym roku to przede wszystkim figurki mikołaja w kilku formatach i smakach oraz tabliczki mlecznej czekolady w nowych, świątecznych grafikach. – To właśnie okazjonalne, klimatyczne opakowania wraz z wysoką jakością są naszą receptą na świąteczny sukces i drogą do zadowolenia klientów, którzy przykładają coraz większą wagę do jakości produktów. Trend ten nasila się od kilku lat, a Terravita odpowiada na niego poprzez tegoroczne nowości, które powstały bez wyjątku na zupełnie nowej czekoladowej masie – mówi Maciej Siejak z działu marketingu Terravity, dodając, że ze składu całkowicie zostały wyeliminowane olej palmowy i E476.
 
Bożonarodzeniowa oferta Terravity zawiera m.in. czekolady mleczne i mleczne z dodatkami (fistaszki, bakalie, orzeszki arachidowe) w opakowaniach ze świątecznymi motywami pod markami Terravita oraz Alpinella, w różnych gramaturach i kilku wzorach opakowań. Różnej wielkości są także dostępne w ofercie mikołaje: ich masa waha się od 16 do 160 g. W większości uformowane są z mlecznej czekolady, ale są też figurki o smakach miętowym, orzechowym, toffi i pomarańczowym oraz mikołaj z niespodzianką. Ofertę uzupełniają czekoladowe szyszki do zawieszenia na świątecznej choince. 

Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica
__________________________________________________________________________________________________________________________________
 
LISTOPAD SYPIE SŁODYCZAMI

Sylwia Neska, CMR
Jak co roku już w listopadzie na sklepowe półki trafia asortyment świątecznych słodyczy. W roku 2016 to właśnie w listopadzie pojawiło się najwięcej nowości słodyczowych, przede wszystkim w kategoriach pralin, czekolad i figurek czekoladowych. Nowe produkty wpływają też na poszerzanie się w listopadzie i grudniu półki tych produktów. W sezonie świątecznym (grudzień 2016 r.) ich udział w całkowitej wartości sprzedaży sklepów małoformatowych kształtował się na poziomie około 1,8 proc., natomiast poza sezonem (wrzesień 2016 r.) było to ok. 1 proc. wartości sprzedaży. Konsumenci najchętniej sięgają po średnie opakowania pralin 125-250 g – odpowiadają one za ponad połowę wartości sprzedaży kategorii. W sezonie konsument może też wybierać spośród około 27 SKU czekolad – to o trzy warianty więcej niż poza sezonem. Niezmiennie najpopularniejsze są czekolady mleczne, które odpowiadają za około 70 proc. wolumenu sprzedaży kategorii. Z okazji świąt Bożego Narodzenia konsumenci częściej decydują się na większe opakowania czekolad – 250 g i większe. Z roku na rok coraz mniejsze znaczenie mają produkty marki własnej, a udziały w rynku zyskują topowe marki. Prze świętami konsumenci wybierają raczej droższe warianty czekolad – stąd średnia wartość transakcji w grudniu jest aż o 20 proc. wyższa niż poza sezonem.
Sezonowo w sklepach spożywczych małoformatowych do 300 mkw. pojawiają się figurki czekoladowe. Przeznaczone dla najmłodszych słodycze najwyższą wartość sprzedaży osiągają w mikołajki. W tych szczególnych okresach w sklepie można wybierać spośród 4-5 wariantów figurek czekoladowych. Niemal połowa wartości sprzedaży kategorii generowana jest przez impulsowe figurki do 30 g. W rankingu rotacji dla grudnia 2016 r. to właśnie tym impulsowym opakowaniom przypadły czołowe miejsca – Goplana Mikołaj 30 g oraz Goplana Renifer 30 g.

Magdalena Weiss 939 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.