Targi RetailShow: podsumowanie

5 tys. branżowych gości oraz 200 wystawców, którzy zaprezentowali najnowocześniejsze rozwiązania niezbędne przy wyposażaniu sklepów - oto podsumowanie VIII edycji Międzynarodowych Targów Wyposażenia Sklepów RetailShow 2017.

VIII Międzynarodowe Targi Wyposażenia Sklepów RetailShow 2017 odbyły się 15 i 16 listopada br. w Centrum EXPO XXI w Warszawie. Tegoroczna edycja pokazała, czego oczekuje dzisiejszy klient - nowości oraz najwyższej jakości wyposażenia, technologii i usługi dla handlu. Wystawcy starali się sprostać tym oczekiwaniom.

Konsumenci nadają kierunek

Grupa Modern-Expo przedstawiła szeroką gamę gotowych rozwiązań dla handlu detalicznego i magazynowania towarów, m.in. regały sklepowe, boksy kasowe, urządzenia chłodnicze i gastronomiczne czy terminale paczkowe z funkcją chłodzenia FreshBox. Firma oferuje kompleksowe, innowacyjne i inteligentne rozwiązania w projektowaniu, aranżacji i wyposażeniu sklepów. Marta Drabczuk, manager ds. optymalizacji procesów, opowiedziała o pracach oraz testach prototypu „smart trolley”, inteligentnego wózka, którego działanie opiera się na systemie rozpoznawania obrazów za pomocą sztucznej inteligencji.

– Baza obrazów jest już wypełniona w około 90 proc., intensywnie pracujemy nad pozostałą częścią, by w ciągu kilku miesięcy wprowadzić produkt na rynek. Dzięki naszemu rozwiązaniu klient będzie mógł kupować wygodniej i szybciej, bez konieczności wykładania produktów przy kasie – powiedziała Marta Drabczuk.

Na elastyczne podejście do potrzeb konsumentów zwróciła również uwagę Magdalena Skowrońska, manager ds. marketingu i komunikacji wewnętrznej firmy Wanzl, która oferuje rozwiązania do samoobsługi, ekspozycji towarów, systemy kontroli dostępu czy wyposażenie magazynu. Podkreśliła, że wiodącą myślą firmy na tegorocznych Targach RetailShow było zwrócenie uwagi na aranżację oraz koncept sklepowy, który można zmieniać, przebudowywać i stosować w różnych formatach sklepów.

– Zdajemy sobie sprawę z zapotrzebowania dzisiejszego konsumenta i konieczności ciągłego dostosowywania się do jego preferencji. Nasze systemy oferują właśnie takie możliwości – dodała. Prezentowaną na targach nowością była najnowsza generacja systemu do ekspozycji pieczywa BakeOf 3.0 zapewniająca jeszcze atrakcyjniejsze wyeksponowanie asortymentu pieczywa i słodkich wypieków.

Dla firmy Baero Polska Targi RetailShow to najważniejsza impreza wystawiennicza w Polsce. W tym roku stoisko odwiedzili dotychczasowi i nowi klienci, m.in. z sieci franczyzowych, indywidualni właściciele sklepów, a także wielu projektantów. Katarzyna Czapla, managing director, potwierdziła, że 12 barw oświetlenia led dostępnych w ofercie pozwala zaprojektować każdy sklep tak, aby klienta prowadzić światłem. – Naszym klientom proponujemy oświetlenie wspomagające sprzedaż. Stale też rozwijamy ofertę, ostatnio wzbogaciła się ona m.in. o dwie nowe barwy, technologię hybrydową oraz możliwość regulacji natężenia światła – dodała.

Z wizyt na stoisku zadowolona była również Justyna Skupin, key account manager firmy Gerflor. – Odwiedziły nas osoby decyzyjne z sieci spożywczych, odzieżowych, sportowych. Zainteresowani byli naszymi nowatorskimi podłogami, dzięki którym skrócony jest czas remontu sklepu i nie ma konieczności zamykania placówki. Tym samym nie naraża się właściciela na utratę obrotu – mówiła.

Potwierdziła także coraz większą świadomość osób zarządzających sklepami odnośnie do konieczności odnawiania konceptów sklepowych czy zmian w wystroju. W tym dobrze sprawdzają się prezentowane na targach podłogi dekoracyjne Creation Click System czy techniczne GTI Max Connect.

Wiele z rozwiązań oferowanych przez wystawców można było obejrzeć w Modelowym Sklepie. Wkomponowane zostały w plan projektantki, która w tym roku rekomendowała zerwanie z powielaniem schematów i szukanie wyróżników w organizacji przestrzeni sklepu.

Future Store

Zainteresowaniem cieszyła się konferencja Retail Congress 2017, w której uczestniczyli przedstawiciele sieci handlowych, m.in. Biedronka, Tesco, Lewiatan, Intermarche, Spar, Stokrotka, Społem, Recman, Adidas, Quiosque, Regatta, 5-10-15, Go Sport, Kolporter, Rtv Euro Agd, Media Expert, Komfort, Ikea.

Podczas prezentacji Bogdan Łukasik, założyciel i współwłaściciel Modern-Expo Group, podzielił się wiedzą i doświadczeniem, kreując wizję wyzwań przyszłości, przed jakimi stanie branża retail. – Zmiany społeczne, ekologiczne i oczekiwania konsumentów w zakresie zrównoważonego rozwoju mają duży wpływ na koncept sklepowy. Już dziś klient oczekuje hiperpersonalizacji – podkreślił. Dodał, że w 2022 r. ¼ obrotu sklepów będzie generowana z e-handlu.

Tę koncepcję poparł również James Breaks, architekt z londyńskiego biura projektowego rpa:group. Podkreślił, że sklep musi być elastyczny, zmieniać swoje funkcje niczym kameleon oraz że już dziś zasięg nowoczesnej transakcji jest nieograniczony i wkracza w różne sfery życia.

Pozostali prelegenci występujący podczas konferencji oraz w Teatrze Innowacji dzielili się wiedzą w zakresie projektowania wnętrz, badania odczuć klienta w sklepie czy praktycznymi rozwiązaniami produktowymi. Odwiedzający Targi RetailShow mogli zadać pytania i podyskutować, a zdobyte informacje zastosować w codziennej pracy nad tworzeniem jak najlepszych konceptów handlowych.

 Najlepsze sklepy i produkty

Targi RetailShow to też cieszące się coraz większą popularnością branżowe konkursy „Best Shop Concept” oraz „Innowacje Handlu”. Pierwszy stanowił okazję dla pracowni architektonicznych, by pochwalić się najlepszymi realizacjami. Z kolei nagrodzone w drugim konkursie produkty udowodniły, że branża retail dynamicznie się rozwija i proponuje bardzo innowacyjne rozwiązania.

Zwycięzcy konkursu „Best Shop Concept 2017”:

  • Sklep Piotr I Paweł, kategoria: Supermarket, firma: Gramza Design Autorska Pracownia Architektoniczna Agata Krowicka;

  • Kawiarnia Corona Sok & Mus, kategoria: Sklep typu convenience, firma: A+D Retail Store Design;

  • Sklep Bytom, kategoria: Sklep odzieżowy, firma: lsd.studio;

  • Sklep E-Obuwie, kategoria: Sklep odzieżowy, firma: ARS Retail Design;

  • Piekarnia i cukiernia Nakielny Kawa I Wypieki, kategoria: Sklep specjalistyczny, firma: Schwitzke Górski;

  • Showroom Tikkurila, kategoria: Sklep specjalistyczny, firma: MUSU Anna Irek;

  • Sklep Medicine Everyday Therapy, kategoria: Remodeling, firma: Schwitzke Górski.

Zwycięzcy konkursu „Innowacje Handlu 2017”:

  • Produkt: Kasoterminal iPOS duet, kategoria: Kasy fiskalne i wagi, firma: iPOS;

  • Produkt: Skaner ladowy z funkcją wagi MP7000, kategoria: Drukarki, skanery, kolektory, POS, firma: Zebra Technologies;

  • Komputer mobilny TC20, kategoria: Systemy i technologie IT, firma: Zebra Technologies;

  • Tablet Senor tPOS, kategoria: Drukarki, skanery, kolektory, POS; firma: Datecs-Polska;

  • Komputer POS Senor V5e, kategoria: Drukarki, skanery, kolektory, POS; firma: Datecs-Polska;

  • POLOkarta, kategoria: Programy lojalnościowe, firma: Polomarket;

  • Przenośny terminal danych CipherLab RS31, kategoria: Drukarki, skanery, kolektory, POS; firma: Koncept-L;

  • MainBox, kategoria: Systemy i technologie IT; firma: D&K Technology;

  •  Witryna cukiernicza Sonata, kategoria: Projekty i wyposażenie wnętrz sklepowych; firma: Mawi;

  • Lada chłodnicza Carina 07, kategoria: Projekty i wyposażenie wnętrz sklepowych, firma: ES System K;

  • Terminal paczkowy FreshBox, kategoria: e-Commerce & mobile, firma: Modern-Expo.

Organizatorzy już zapowiadają kolejną edycję targów. Odbędzie się ona 14 i 15 listopada 2018 r. w Warszawskim Centrum Expo XXI. Redakcja "Handel" jak co roku patronowała tegorocznemu wydarzeniu.

 

Katarzyna Pierzchała 1558 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.