Reklama piwa ma być możliwa dopiero od 23.00

Ledwo Sejm uchwalił zmianę Ustawy o wychowaniu w trzeźwości, a do konsultacji już trafił kolejny projekt nowelizacji tego aktu prawnego. Tym razem dotyczy godzin emisji reklam piwa.

Celem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz niektórych innych ustaw  jest doprecyzowanie i uregulowanie przepisów tak, by umożliwić gminom działania ograniczające dostępność alkoholu w ich regionach. 

Ale to nie wszystko. Minister zdrowia opublikował na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt kolejnej nowelizacji tej Ustawy, która już została skierowana do konsultacji publicznych.

Punktem, który poruszył branżę jest ograniczenie możliwości reklamy piwa w telewizji, kinie, radiu i teatrze - zgodnie z treścią projektu zamiast jak dotąd od 20:00 będzie można promować złocisty trunek dopiero od 23:00.

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie wyraża sprzeciw wobec propozycji dalszego ograniczenia godzin emisji reklam piwa z godziny 20.00 na 23.00, przedstawionej przez Ministerstwo Zdrowia. W ocenie branży zgłoszona przez resort zdrowia propozycja nowelizacji to rozwiązanie fasadowe, stosunkowo łatwe do wprowadzenia, ale nieprzynoszące rozwiązania problemów związanych z nadmierną i szkodliwą konsumpcją alkoholu - piszą browarnicy zrzeszeni w ZPPP. - Jest propozycją skonstruowaną w oparciu o błędne założenia, a jednocześnie z pominięciem kluczowych danych dotyczących wpływu reklamy na poziom spożycia alkoholu czy wzorców konsumpcji poszczególnych rodzajów alkoholu - opiniują Browary Polskie.

Według Związku propozycja ministra zdrowia oznacza faktyczny zakaz reklamy, spełnia więc postulaty branży spirytusowej, która apeluje o wprowadzenie takowego, a ponadto nie został poprzedzony analizą konsekwencji wprowadzonych ograniczeń.

- Według raportów Światowej Organizacji Zdrowia spożycie alkoholu w Polsce, które od kilku lat utrzymuje się na poziomie ok. 9,4 litra czystego alkoholu per capita (dane GUS), jest niższe niż w szeregu krajów europejskich m.in. Czechach, Słowacji, Belgii czy Wielkiej Brytanii - argumentują browarnicy. - Jak podaje Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zdecydowana większość polskiego społeczeństwa spożywa alkohol w sposób umiarkowany. Problem picia ryzykownego i szkodliwego dotyczy kilku procent dorosłej populacji, która sięga przede wszystkim po alkohole mocne, a nie piwo. Zgadzamy się, że jest to grupa, do której należy kierować specjalne programy terapeutyczne, zaś przesunięcie godzin emisji reklam piwa nie przyniesie rozwiązanie tego problemu w jakimkolwiek stopniu - uzasadnia ZPPP.

Browary Polskie przekonują, że w obecnie dozwolonych godzinach reklamy piwa odsetek osób niepełnoletnich przed telewizorami nie przekracza 6 proc., a konsumpcja alkoholu od lat nie rośnie, mimo dozwolonej reklamy.

- Polska ma już jedne z najbardziej rygorystycznych przepisów dotyczących reklamy piwa wsparte samoregulacją branży piwowarskiej. Zdecydowana większość krajów europejskich dopuszcza możliwość reklamowania piwa, tylko w 3 spośród 29 państw reklama piwa jest prawnie zabroniona. - podkreślają przedstawiciele branży. - W 15 krajach istnieją regulacje dotyczące ograniczeń godzinowych, przy czym w 8 z nich granicą jest godzina 20:00 lub wcześniejsza. Jedynym krajem, który dopuszcza reklamę dopiero od 23.00 jest Litwa. Dalsze ograniczenie godzin emisji spowoduje, że Polska będzie jednym z najbardziej restrykcyjnych krajów europejskich obok Francji, Norwegii, Szwecji i Litwy - wyliczają autorzy.

Oceniają, że projekt oparty jest na błędnych założeniach i niespójnych danych, a jego wprowadzeni może zaszkodzić rozwojowi branży piwowarskiej, która generuje 200 tys. miejsc pracy. Uniemożliwi też mniejszym browarom informowanie o wprowadzeniu na rynek nowych marek. 

- Zaledwie tydzień wcześniej Ministerstwo Rozwoju i Finansów przedstawiło rządowy program wsparcia dla sektora w postaci preferencyjnej stawki akcyzy dla mniejszych browarów. Stawia to po znakiem zapytania spójność polityki wobec branży i podważa całkowicie stabilność prowadzenia działalności gospodarczej - podsumowują Browary Polskie. 

O nowelizacji ustawy ograniczające sprzedaż alkoholu w Polsce pisaliśmy m.in. tutaj:

http://handelextra.pl/artykuly/205772,to-juz-pewne-sprzedaz-alkoholu-tez-z-ograniczeniami

Zdjęcie: Photogenica

Magdalena Weiss 939 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.