Przyprawy: Sezon na sypkie

Gwiazdka to czas gotowania na bazie tradycyjnych przepisów. Gotuje się dużo, rodzinnie i raczej samodzielnie, choć z pewnych ułatwień oczywiście się korzysta.

Konsumenci mają świadomość, jak ogromny wpływ na smak przyrządzanych potraw mają użyte przyprawy, dlatego – jak wskazuje Prymat – w okresie przedświątecznym w pierwszej kolejności na znaczeniu zyskują przyprawy jednorodne, jak pieprz czarny mielony, papryka słodka mielona, liść laurowy, ziele angielskie, majeranek czy tymianek.

W Cykorii przed Gwiazdką typowe dla kuchni polskiej przyprawy odnotowują 25-proc. wzrost sprzedaży. – Święta to także czas dla przypraw sezonowych, które pojawiają się wyłącznie w tym okresie, jak na przykład przyprawa do piernika – przypomina Jerzy Kurowski, dyrektor ds. handlu i marketingu w firmie Cykoria. Ponieważ w tym czasie konsumenci nie tylko więcej gotują, ale także pieką, warto pamiętać o uwzględnieniu na półce przypraw deserowych, jak cukier wanilinowy czy żelatyna. 

Jak informuje McCormick, producent marek Kamis i Galeo, z przypraw jednorodnych doskonale w tym okresie sprzedają się też korzenne, takie jak goździki, cynamon, imbir, których zapachy i aromaty wyjątkowo kojarzą się ze świętami, a które używane są zarówno do dań słonych, jak i słodkich. 
 
Szybko i na temat
Rynek przypraw sypkich, dziś bardzo bogaty, jeszcze w latach 90. zdominowany był głównie przez uniwersalną Vegetę i tradycyjne przyprawy jednorodne (pieprz, majeranek). Z czasem na rynku zaczęły pojawiać się mieszanki do konkretnych dań lub rodzajów mięsa, które – jak się wydawało nawet samym producentom – mają szansę odebrać większą część rynku przyprawom jednorodnym. Coraz bardziej zabiegani konsumenci początkowo zachłysnęli się bowiem możliwością dosmaczenia potrawy szybko i na temat, czyli bez konieczności sięgania po kilka różnych saszetek.
 
Dziś wiadomo, że choć wybrane mieszanki stały się absolutnym „must have” w polskich domach (jak przyprawa do kurczaka), w sprzedaży wciąż dominują przyprawy jednorodne, które stanowią 43 proc. rynku.  – Mieszanki są chętnie wybierane, ale Polacy preferują przygotowywanie własnych zestawów i samodzielnie tworzą autorskie kompozycje – potwierdza Magdalena Sarnowska, brand manager marki Appetita w spółce Colian.
 
– Spada zainteresowanie przyprawami uniwersalnymi na rzecz monoprzypraw. Ogniwem pośrednim są przyprawy specjalistyczne, w których pojawiają się wciąż nowe smaki i warianty – mówi Joanna Chyba, brand manager Knorr w firmie Unilever, wskazując, że wciąż chętnie wybierane przez konsumentów mieszanki to zwłaszcza te do kurczaka, jak np. Przyprawa do skrzydełek z kurczaka Knorr czy Przyprawa do kurczaka w ziołach prowansalskich Knorr.
 
Boże Narodzenie to jednak dość specyficzny okres. Święta trwają długo (3 dni), w dodatku przyrządzenie samej kolacji wigilijnej nie jest prostym zadaniem. Z zup obecnych w 9 na 10 polskich domów (IQS dla Horteksu) królują rzadko przygotowywane na co dzień: czerwony barszcz, zupa grzybowa i zupa rybna. Na świątecznych stołach pojawiają się też różne wariacje ryb, pierogi z kapustą i grzybami czy kompot z owoców. W kolejnych dniach świąt natomiast na stołach królują już dania mięsne, w tym bigos. – To dlatego typowo świąteczne mieszanki, na przykład do ryb i bigosu, odnotowują przed Bożym Narodzeniem nawet 40-proc. wzrosty sprzedaży – informuje Jerzy Kurowski.  
 
Wykorzystując ten trend, producenci starają się stworzyć takie produkty, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby konsumentów. I tak Prymat w kontekście świątecznego gotowania poleca: Przyprawę do ryb i owoców morza z nutą cytryny, Pieprz ognisty czy też Paprykę słodką wędzoną Prymat, natomiast jeśli chodzi o świąteczne wypieki Cukier z prawdziwą wanilią, Gałkę muszkatołową całą i Cynamon cały Prymat.
 
Firma wprowadziła też niedawno dwie nowe przyprawy w młynkach: Sól morską z pieprzem i Chili z solą morską Prymat. Cała linia młynków, obecnie licząca już 7 pozycji, dostępna jest w nowej szacie graficznej. – Konsumenci doceniają je również za estetyczne, wygodne opakowania i kupują nie tylko do własnego użytku, ale często także na prezent – podkreśla Magdalena Ciszewska-Tabisz z działu PR w firmie Prymat.
 
W tym roku specjalnie na Boże Narodzenie McCormick przygotował serię produktów Kamis, które mają pomóc w przygotowaniu charakterystycznych świątecznych dań: Przyprawę do barszczu czerwonego z lubczykiem i Przyprawę do śledzia królewskiego Kamis. Przyprawy Galeo to natomiast oferta dla tych, którzy szukają „dobrej jakości w atrakcyjnej cenie”. Na sklepowych półkach znajdą m.in. Przyprawę do ryb Galeo i Przyprawę do ryb cytrynową Galeo oraz cały wachlarz ziół i przypraw. Z corocznych hitów McCormick poleca m.in. Przyprawę do bigosu i dań z kapusty Kamis, Przyprawę do karpia, Przyprawę do piernika czy Przyprawę do sernika i mas serowych. 
 
Widoczne na półce
W tym szczególnym okresie w roku nie brakuje ciekawych aktywacji, które mają dodatkowo zachęcić do zakupu przypraw. Kompleksowe działania zarówno w mediach, jak i poprzez bezpośrednie akcje w punktach sprzedaży planuje Prymat. Marka pojawi się w kulinarnych programach telewizyjnych, takich jak „Doradca Smaku” czy „Kuchenne rewolucje”, będzie obecna w kampaniach reklamowych w prasie konsumenckiej oraz w internecie. W sklepach natomiast pojawią się materiały POS oraz odbędą się specjalne akcje promocyjne. Przed świętami Bożego Narodzenia Prymat wyda ponadto książkę kucharską, w której znajdzie się 100 przepisów, a dochód z jej sprzedaży będzie przekazany na konto Fundacji TVN [szczegóły na www.handelextra.pl]. 
 
Zioła oraz przyprawy marki Appetita będą wspierane  w placówkach handlu detalicznego, m.in. poprzez świąteczne ekspozytory. Colian, producent marki, postawił też na promocje cenowe w sklepach.
 
W okresie świątecznym widoczna w miejscach sprzedaży ma być marka Knorr, m.in. dzięki minipaletkom w sieciach handlowych, licznym ofertom promocyjnym (będą to np. zestawy z obieraczką, zestawy z książką świąteczną) oraz gazetkom promocyjnym. 
 
W przypadku marki Kamis za zakup produktów o wartości minimum 15 zł konsument w salonikach Kolportera będzie mógł odebrać jedną z trzech puszek z kolekcji świątecznej. Promocja trwa od 2 listopada do
31 grudnia 2017 r. – Zachęcamy zatem do wyeksponowania produktów Kamis – podkreśla Iwona German, dyrektor marketingu w firmie McCormick Polska.
 
Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica
_________________________________________________________________________________________________________________________

MONO I MIESZANKI
Arkadiusz Kalejta, CMR

Nieodłącznym elementem wigilijnych i świątecznych potraw są przyprawy suche, do których zaliczamy przyprawy jednoskładnikowe, mieszanki przyprawowe, przyprawy uniwersalne, fiksy, marynaty do mięs czy sosy w proszku. Dane zebrane przez CMR wskazują, że w grudniu 2016 r., w porównaniu ze średnią wartością sprzedaży we wcześniejszych miesiącach, w sklepach małoformatowych do 300 mkw. sprzedano o ok. 20 proc. więcej pod względem wolumenowym i ilościowym produktów tej kategorii. Liczba transakcji oraz sprzedanych opakowań w grudniu w sklepie małego formatu była wtedy zbliżona do sprzedaży z lipca związanej z sezonem kwaszenia ogórków.
Według danych CMR wartość sprzedaży przypraw jednoskładnikowych w grudniu 2016 r. była prawie o 43 proc. wyższa niż średnia z pozostałych miesięcy. Konsumenci chętniej niż w innych miesiącach sięgają po takie przyprawy jak majeranek, tymianek, gałka muszkatołowa czy goździki. Niezmiennie najpopularniejszym produktem wśród przypraw jednoskładnikowych pozostaje Pieprz czarny mielony Prymat 20 g. 
Przyprawy mieszanki również osiągają dużą sprzedaż w grudniu. Popularne w okresie świątecznym są mieszanki przyprawowe do ryb mające ponad 4-krotnie wyższą wartość sprzedaży w tym okresie w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Większe znaczenie mają wtedy również mieszanki do bigosu czy flaków, wśród których liderem są przyprawy Prymat.
Wśród największych marek przypraw najwyższy wzrost wartości sprzedaży odnotowują Prymat i Kamis, które w grudniu 2016 r. zyskały odpowiednio 48 i 41 proc. w stosunku do średniej z pozostałych miesięcy. Knorr i Winiary nie zyskują w tym okresie w sprzedaży przypraw suchych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. z uwagi na większe znaczenie w ich portfolio sosów suchych, sosów sałatkowych w proszku czy fiksów.

Ilona Mrozowska 2079 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.