Wszystko w porządku

Polacy, co nie dziwi, niespecjalnie lubią sprzątać, choć nie mają z tym problemu. Jak wynika z badań ARC Rynek i Opinia, lubią mieć czysto w domu, ponieważ czują się wówczas komfortowo.

Podstawowe porządki robią zazwyczaj raz na kilka dni, duże raz w tygodniu (37 proc. wskazań), a generalne raz na dwa tygodnie (31 proc.). Co ciekawe, ankietowani odpowiedzieli, że zawsze sprzątają kompleksowo. Co najmniej trzy czwarte osób każdorazowo sprząta zarówno salon, kuchnię, łazienkę, jak i inne pomieszczenia w domu. Zdaniem respondentów najprzyjemniejsze jest odkurzanie i sprzątanie podłóg, najmniej przyjemne – mycie toalety. Z kolei najmniejszą trudność stanowi ścieranie kurzu, największą – mycie okien, luster i witryn.
– Satysfakcja ze sprzątania jest wyższa wśród osób, które mieszkają w większych mieszkaniach, czyli tych powyżej 91 mkw. Wśród entuzjastów sprzątania najwięcej jest kobiet po 25. roku życia oraz osób starszych po 55. roku życia. Panie dużo częściej decydują też o wyborze środków chemicznych i akcesoriów służących do sprzątania – komentuje Filip Jasiński, badacz z ARC Rynek i Opinia.

Ech, te podłogi
Konsumenci planujący sprzątanie mają w czym wybierać. Rośnie bowiem zarówno oferta chemii gospodarczej, jak i samych akcesoriów do sprzątania. Firma Kärcher opublikowała niedawno wyniki międzynarodowego badania, którego celem było zapoznanie się ze zwyczajami dotyczącymi właśnie utrzymania czystości w domu. W próbie wzięło udział ponad 1000 internautów z Brazylii, Chin, Niemiec, Francji, USA i Polski. Okazało się, że jeśli chodzi o akcesoria do sprzątania, to najwięcej konsumentów korzysta z nich przy okazji mycia podłóg. W przypadku polskich gospodarstw domowych 56 proc. respondentów zadeklarowało, że do tej czynności wykorzystuje odkurzacz, 42 proc. – mop z systemem wyżymania i kolejne 42 proc. – mop bez systemu wyżymania (do wyciskania ręcznego), 30 proc. ankietowanych osób korzysta ze zwykłych szmat, a 23 proc. z ręczników papierowych.
 
Na drugie pytanie o to, czego najbardziej nie lubią w myciu i czyszczeniu podłóg, 28 proc. Polaków wskazało pozostawione na podłodze ślady i smugi, a 19 proc. na  pracochłonność i długi proces czyszczenia. Szukając remedium na monotonną czynność, jaką jest mycie podłóg, na rynku pojawiają się zarówno nowe urządzenia, które łączą w sobie funkcje zbierania zanieczyszczeń i mycia podłogi (jak produkty Kärchera właśnie), ale i wyspecjalizowane środki z kategorii chemii gospodarczej.
 
– Dynamiczny rozwój marki Sidolux jest najlepszym przykładem rozwoju rynku domowych środków czystości w Polsce. Dzięki poszerzaniu gamy dostępnych środków możemy pochwalić się prawie 40-proc. udziałem w sprzedaży ilościowej produktów do pielęgnacji podłóg, będąc jednocześnie liderem kategorii – zapewnia Justyna Kiełkowska, marketing manager w firmie Lakma Strefa. Powołując się na badania Nielsena, podaje, że konsumenci najczęściej wybierają środki w płynie, a ich obecność na rynku stanowi aż trzy czwarte kategorii. – Na podstawie nowego trendu widzimy, że konsumenci cenią idealnie skomponowane artykuły chemii gospodarczej, których nie trzeba dozować. Mając ograniczoną pulę czasu, prowadzący gospodarstwo domowe szukają rozwiązań, które pomogą im sprawnie i kompleksowo przejść przez proces sprzątania – komentuje Justyna Kiełkowska. 
 
W nowoczesnym opakowaniu
Obok trendu specjalizacji rynkowi chemii gospodarczej sprzyja też premiumizacja. – Widzimy to na przykładzie naszej marki Frosch, która już od 20 lat oferuje Polakom ekologiczne środki czystości produkowane w Niemczech. Do końca roku pozostały niespełna dwa miesiące, ale wiemy już, że w 2017 r. sprzedaż ekologicznych produktów marki Frosch, podobnie jak w latach poprzednich, wzrośnie względem roku ubiegłego dwucyfrowo – mówi Robert Żak, key account manager, Werner & Mertz Delta Polska. Firma jest dystrybutorem marek: Bionicdry (nowość w portfolio, są to profesjonalne środki do impregnacji oraz do prania ubrań outdoorowych i namiotów), Bufalo (środki do czyszczenia powierzchni skórzanych), Dr. Beckmann (środki czyszczące do wszystkich powierzchni oraz odplamiacze), Emsal i Emsal tuba (do podłóg twardych, dywanów i tapicerek), Frosch (ekologiczne środki czystości), Frosch Baby (subbrand, który oferuje produkty do prania  oraz czyszczenia akcesoriów dziecięcych) oraz Rorax (środki do udrażniania rur).
 
Spore zmiany na polskim rynku środków do pielęgnacji wnętrz obserwuje firma Barwa, producent marki Perfect House (seria 10 preparatów). – W sprzedaży pojawia się coraz więcej produktów o dotychczas niespotykanych w tej kategorii cechach. Konsumenci poszukują środków pozbawionych silnych, chemicznych zapachów, w nowoczesnych i wygodnych opakowaniach – uważa Ewa Juszczak, kierownik działu marketingu w firmie Barwa.
– Z Perfect House stawiamy na perfumeryjne aromaty, które podkreślają atmosferę domu, uprzyjemnią porządki i na długo pozostaną we wnętrzach – dodaje Ewa Juszczak i zaznacza, że okres przedświąteczny to czas, w którym firma odnotowuje wzrost zainteresowania swoimi produktami do wnętrz. 
 
Na wizualny aspekt produktów z kategorii chemii gospodarczej, zwłaszcza tych stosowanych na co dzień, zwraca również uwagę PZ Cussons, producent środków do mycia naczyń Morning Fresh. Zdaniem tego producenta od płynów do mycia naczyń konsumenci oczekują przede wszystkim wysokiej gęstości i skoncentrowanej formuły, przyjemnego zapachu, ale coraz częściej zwracają również uwagę na design opakowania. – Płyn do mycia naczyń jest produktem widocznym w kuchni i powinien mieć atrakcyjny i estetyczny wygląd – przekonuje producent. Odpowiedzią na te potrzeby mają być dwa nowe warianty skoncentrowanych płynów Morning Fresh, czyli Sweet Pea & Freesia o zapachu kwiatów groszku i frezji oraz Raspberry & Apple pachnący jabłkiem i malinami, oba w smukłej butelce w pastelowej szacie graficznej.
 
Tego typu produkty mają szansę zdobyć nowych konsumentów, zwłaszcza w okresie przedświątecznym, kiedy rośnie sprzedaż wszystkich kategorii chemii gospodarczej. – Świąteczne porządki powodują pik sprzedażowy w granicach 15-20 proc. w porównaniu z regularnym poziomem sprzedaży – mówi Mikołaj Stachowiak z działu marketingu Zakładów Chemicznych Unia Polska (Tytan). Dotyczy to również produktów do WC. Jest to kategoria bardziej stabilna i mniej dynamiczna niż pozostałe środki specjalistyczne, ale wraz z produktami do mycia łazienek i kuchni produkty do czyszczenia WC mają największe znaczenie w całorocznej sprzedaży. –
Szczególnie popularne są tu wszystkie produkty w sprayu w gramaturach od 500 do 750 g, które łatwiej jest rozprowadzić na zabrudzonej powierzchni, wolniej się zużywają ze względu na dokładniejsze dozowanie i mają możliwości pracy dwufunkcyjnej, jako ciecz i piana – wskazuje Mikołaj Stachowiak. Zdradza też, że jeszcze do końca 2017 r. Unia, dostrzegając potencjał poszczególnych kategorii, mocno rozszerzy asortyment produktów do zmywarek.
 
Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica
____________________________________________________________________________________________________________________________

Regina na pomoc
Hanna Konopko-Kotarba, krajowy dyrektor ds. operacyjnych, Sofidel Poland (Regina)
Grudzień to zdecydowanie jeden z okresów zwiększonego popytu na ręczniki papierowe. Jeżeli mówimy o sprzątaniu, mamy cztery propozycje i wszystkie wykazują wzrosty w omawianym okresie. Są to ręczniki: Regina Super Clean, Regina Expert czy Regina Blitz, który jest przydatny szczególnie przy czyszczeniu oraz sprzątaniu powierzchni błyszczących i szklanych (np. okien), a także ręcznik Regina Big One charakteryzujący się doskonałą wytrzymałością i bardzo dużą rolką. Ale nie tylko sprzątanie powoduje zwiększone zakupy tych produktów. Gospodynie domowe dużo czasu spędzają w kuchni przy wypiekach i pieczeniach. Ręczniki przeznaczone do kuchni, jak Regina Najdłuższy Ręcznik czy Regina Premium, również sprzedają się wówczas w większych ilościach.

Ilona Mrozowska 2079 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.