Aldi wkracza na salony

Zrywając ze swoją strategią lokalizowania sklepów na przedmieściach, Aldi Nord we Francji będzie otwierał sklepy w centrach handlowych największych miast.

Jak donosi francuski magazyn handlowy LSA, pierwsza placówka tego typu, o powierzchni 1,4 tys. mkw. została już uruchomiona w Nicei, podobnie jak pierwszy obiekt sieci w Paryżu. Jest on bardziej kompaktowy, ma 980 mkw. i został urządzony według nowego, bardziej atrakcyjnego wizualnie konceptu.

- O ile te zmiany są przełomowe dla francuskiej sceny handlowej, nie jest to zaskakujące i odzwierciedla wysiłki podjęte przez Aldi Nord w innych krajach europejskich, aby uczynić swoje sklepy bardziej atrakcyjnymi - pisze Gildas Aitamer, starszy analityk w LZ Retailytics. - Dyskonty tradycyjnie odcinały się od zamożnych francuskich klientów z miast, by być bliżej kupujących bardziej wrażliwych na cenę - dodaje.

Dodatkowo prowincjonalne lokalizacje pozwalały Aldiemu ograniczać koszty nieruchomości poprzez otwieranie standardowych placówek według tego samego schematu. Jednak, jak zauważa Aitamer, od zasady tej łatwo znaleźć odstępstwa, zwłaszcza że Aldi w razie potrzeby potrafi zorganizować stoiska w centrach handlowych. Takie przypadki miały miejsce np. w Hamburgu czy Berlinie. Analityk ocenia, że obecność Aldiego we Francji, mimo posiadania niemal 900 placówek, nie rzuca się w oczy. Choć nie wiadomo, czy nowy koncept będzie nad Sekwaną rozwijany, powinien mu pomóc zerwać z wizerunkiem niskokosztowego szyldu. Wykreowana w sklepie nowa atmosfera może iść w parze z nowymi usługami i wachlarzem produktów. W ocenie Aitamera to pożądana zmiana, która może skłonić LZ Retailyticks do rewizji w górę prognoz dla Aldiego we Francji.

 Po wprowadzeniu koncepcji supermarketu przez Lidl francuscy dyskonterzy mają więcej przestrzeni do eksperymentów, które pozwolą im wyjść naprzeciw nowym potrzebom konsumentów. Na przykład Leader Price zaprezentował pilotażowy projekt, w którym postawił na produkty wysokiej jakości oraz organiczne, umieszczane nisko na półkach.

- Czy to śliski grunt dla Aldiego? - zastanawia się Gildas Aitamer. I odpowiada: - Niekoniecznie, zważywszy na to, że fundamenty działania pozostaną niezmienione, ale sieć musiała podjąć jakieś działanie w obliczu zmian na rynku. Jak pokazuje wykres LZ Retailytics, dyskonty ze starej szkoły, takie jak Aldi czy Norma, były postrzegane jako mniej efektywne od pozostałych - zaznacza.

Wykres pokazuje sprzedaż z 1 mkw. powierzchni - stan na 2016 rok i prognozę na 2021.

Według analityka wyzwaniem dla Aldiego może się okazać przyciągnięcie nowych klientów i jednoczesne utrzymanie dotychczasowych. Ponadto na tak nasyconym rynku jak francuski wszyscy detaliści starają się zaznaczyć swoją obecność w centrach miast, zwłaszcza w Paryżu. Znalezienie odpowiedniej liczby takich lokalizacji o odpowiedniej powierzchni może być na szerszą skalę zadaniem trudnym dla Aldiego - przewiduje analityk.

 

Magdalena Weiss 939 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.