Zdrowa Europa na talerzu

Warto wprowadzić niektóre zagraniczne dania na stałe do swojej diety, ponieważ, oprócz smaku, są także uznawane przez dietetyków za bardzo wartościowe.

Wśród europejskich krajów, których narodowa kuchnia może być inspiracją dla dietetyków, bezsprzecznie wiodą prym Francja, Włochy, Grecja, czyli kraje basenu Morza Śródziemnego. Tamtejsza kuchnia oparta jest na warzywach, owocach, rybach, serach i doskonałej jakości oliwie. 

W północnej części Europy na szczególną uwagę zasługuje Szwecja, której mieszkańcy rozsmakowali się w śledziach, razowym chlebie i minimalnie przetworzonych produktach.

- Kuchnia europejska to bogactwo smaków i składników odżywczych - mówi Katarzyna Zadka, ekspert ds. żywienia programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo”.

Zaznacza, że Grecy nie wyobrażają sobie życia bez czosnku, który ma silne działania przeciwbakteryjne i pomaga  wspierać odporność. Inspirując się ich kuchnią warto wprowadzić na stałe do swojej diety oliwę z oliwek – jej dodatek do posiłków to nie tylko smak, ale także lepsze przyswajanie witamin zawartych w warzywach. Szwedzi często stawiają na swoim stole to z czego słyną, czyli ryby i owoce morza bogate w dobroczynne kwasy tłuszczowe omega 3, a także witaminę D, łatwo przyswajalne białko i selen. Uwielbiana przez Polaków kuchnia włoska ma natomiast do zaoferowania bogactwo pomidorów bogatych w potas i witaminę C, zioła pełne antyoksydantów, a także doskonałej jakości makarony na bazie pszenicy durum, słynącej z wyższej zawartości składników odżywczych. Z kolei od Francuzów możemy uczyć się regularnie pić wodę, jadać często i mało, a także polubić się z sałatą.

Z dobrej kuchni słyną Francuzi. Bogata tradycja gastronomiczna tego kraju oferuje ogromną różnorodność produktów, z których powstają znane na całym świecie dania. Są wśród nich:  warzywny gulasz prowansalski ratatouille, zupa cebulowa, sałatka z kozim serem czy delikatne i orzeźwiające crepes Suzette – naleśniki z sosem pomarańczowym.

Filarem kuchni włoskiej jest makaron, podawany z lekkimi i aromatycznymi sosami na bazie warzyw, ryb, mięsa posypywany tuż przed podaniem najlepszej jakości serem Parmigiano Reggiano lub Pecorino. Królem włoskiego stołu jest pomidor, który doskonale komponuje się ze świeżymi ziołami tj. bazylia, oregano, rozmaryn, tymianek, szałwia. Królową kuchni śródziemnomorskiej jest też oliwa – czysty sok wyciśnięty z owoców drzewa oliwnego. Jest ona bogata w korzystne dla naszego zdrowia jednonienasycone kwasy tłuszczowe, a także witaminę E mającą działanie antyoksydacyjne.

Nie zapominajmy o tych produktach w naszej kuchni!

Joanna Hamdan 5639 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.