Ruszył Inkubator Innowacji Visa

W Warszawie rozpoczął działalność Inkubator Innowacji Visa. Dołącza on do globalnej sieci centrów innowacji Visa, działających w czołowych ośrodkach rozwoju nowych technologii.

Głównym zadaniem Inkubatora Innowacji jest opracowywanie ogólnorynkowych rozwiązań wspierających rozwój obrotu bezgotówkowego w Polsce i cyfryzację rodzimej gospodarki. Prace Inkubatora skupią się na takich obszarach jak przyszłość akceptacji płatności, rozwój inteligentnych miast, wykorzystanie danych oraz autentykacja, w tym biometria.

W pierwszej kolejności Inkubator Innowacji Visa zajmie się szukaniem rozwiązań wspierających wprowadzanie terminali płatniczych przez mikroprzedsiębiorców oraz tworzeniem wartości dodanej dla koncepcji e-Paragonu.

Inkubator Innowacji powstał w wyniku współpracy Visa z bankami-wydawcami kart Visa oraz agentami rozliczeniowymi, którzy sprawują nadzór nad kierunkiem jego prac poprzez Radę Klientów Visa Polska, składającą się z przedstawicieli tych instytucji oraz Visa.

- Etap przygotowań dobiegł końca i cieszymy się, że zespół Inkubatora Innowacji rozpoczął prace koncepcyjne nad innowacyjnymi przedsięwzięciami, które będą wspierać rozwój polskiego rynku płatności bezgotówkowych i całej gospodarki – komentuje Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa. - Liczymy, że bliska współpraca z bankami, agentami rozliczeniowymi i innymi partnerami Visa przy wykorzystaniu metodologii Design Thinking oraz naszych globalnych doświadczeń w zakresie innowacji i nowych technologii pozwoli na wypracowanie rozwiązań przynoszących korzyści wszystkim uczestnikom rynku i ułatwiających życie konsumentom – podkreśla.

W pracach nad tworzeniem rozwiązań Inkubator Innowacji będzie wykorzystywać Design Thinking – wiodącą obecnie na świecie metodologię projektowania usług, polegającą na tworzeniu innowacji w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Za wdrożenie i wykorzystanie tej metody w ramach Inkubatora Innowacji odpowiada firma konsultingowa Innovatika.

- Design Thinking to ustrukturyzowany proces generowania innowacji, który koncentruje się na projektowaniu rozwiązań atrakcyjnych dla użytkowników oraz współtworzeniu i testowaniu koncepcji na bardzo wczesnych etapach. Dzięki temu, cele biznesowe osiągane są skutecznie i bez przypadkowych inwestycji – wyjaśnia Katarzyna Królak-Wyszyńska, CEO, Innovatika.

Podkreśla przy tym, że członkowie zespołów projektowych angażują się w działania na każdym etapie projektu – od doświadczania problemów istotnych dla użytkowników aż po testowanie wspólnie z nimi zaprojektowanych rozwiązań. Zespoły tworzone są zawsze w taki sposób, aby zagwarantować różnorodność pomysłów i spojrzenie na problem z różnych perspektyw. Metoda ta cieszy się coraz większym uznaniem na całym świecie – w pracach nad innowacjami wykorzystuje ją m.in. Google i inni giganci technologiczni.

- Przez ostatnie tygodnie kompletowaliśmy zespół Inkubatora Innowacji, w którego skład weszli zarówno przedstawiciele banków, agentów rozliczeniowych, jak i innych partnerów Visa. Zakończyliśmy tzw. fazę rozgrzewki i wkrótce rozpoczniemy fazę eksploracji, czyli drugiego etapu projektowania według metodologii Design Thinking, którego celem jest zdefiniowanie problemu – mówi Igor Zacharjasz, Inkubator Innowacji Visa w Warszawie. - Przed nami okres intensywnej pracy twórczej. Najpierw chcemy zidentyfikować potrzeby, a następnie wypracować najlepsze możliwe rozwiązania dla wybranych zagadnień – dodaje.

Pierwsze dwa zagadnienia podjęte przez Inkubator Innowacji to poszukiwanie rozwiązań ułatwiających udostępnianie terminali płatniczych przez przedsiębiorców, którzy nie przyjmują jeszcze płatności bezgotówkowych oraz rozwój koncepcji e-Paragonu, tworzonej obecnie na poziomie rządowym. Warszawa, dołączając do globalnej sieci centrów innowacji Visa w Berlinie, Dubaju, Londynie, Miami, San Francisco, São Paulo, Singapurze i Tel Awiwie, zyskuje dostęp do procesów tworzenia najbardziej zaawansowanych innowacji, które mogą zostać wykorzystane w pracach nad rozwiązaniami dla polskiego rynku.

- Dzięki Inkubatorowi Innowacji skutecznie wykorzystamy globalne zasoby Visa na lokalnym rynku. Pracując wspólnie z bankami-wydawcami kart Visa i partnerami w oparciu o odpowiednią metodologię, zaproponujemy innowacyjne rozwiązania, które wdrożyć będzie mógł każdy zainteresowany – uważa Maciej Maciejewski, Inkubator Innowacji Visa w Warszawie. Dodaje, że z biegiem czasu Inkubator Innowacji ma być również miejscem zachęcającym fintechy i start-upy do współpracy nad rozwojem płatności bezgotówkowych i cyfryzacji polskiej gospodarki.

Inkubator Innowacji będzie także promował w środowisku developerów wykorzystanie platformy Visa Developer, poprzez którą już teraz – z myślą o tworzeniu nowej generacji rozwiązań dla handlu – Visa udostępnia część swoich programistycznych interfejsów aplikacji (API), zestawów narzędzi programistycznych (SDK) i dokumentacji.

Zespół projektowy Inkubatora Innowacji w Warszawie tworzą stali pracownicy Inkubatora oraz osoby oddelegowane do współpracy przez banki-wydawców kart i partnerów Visa. Przedsięwzięciem kierują Maciej Maciejewski oraz Igor Zacharjasz odpowiedzialni za współpracę z partnerami Visa i ogólną koordynację. Maciej Maciejewski od 8 lat związany jest z Visa, gdzie zajmuje się innowacjami. Prowadził lub nadzorował m.in. dotychczasowe wdrożenia płatności mobilnych i zbliżeniowych Visa. Igor Zacharjasz od ponad 15 lat związany jest z branżą IT, zajmował się innowacjami m.in. w Alior Banku i firmie IBM.

Visa Inc. to globalna firma zajmująca się technologiami płatniczymi i świadcząca szybkie, bezpieczne oraz niezawodne usługi płatności elektronicznych na rzecz konsumentów, firm, instytucji finansowych oraz jednostek sektora publicznego w ponad 200 krajach i terytoriach zależnych. Firma obsługuje sieć przetwarzania danych transakcji VisaNet – jedną z najbardziej zaawansowanych na świecie – która może przetwarzać w ciągu sekundy ponad 65 tys. operacji, zapewniając konsumentom ochronę przed oszustwami, a detalistom – gwarancję płatności.

Visa nie jest bankiem, nie wydaje kart płatniczych, nie udziela kredytów ani nie ustala opłat pobieranych od konsumentów. Jednak dzięki wprowadzanym przez Visa działaniom jej klienci z grona instytucji finansowych mogą oferować konsumentom większy wybór – możliwość płacenia w danej chwili przy pomocy kart debetowych, z wyprzedzeniem przy użyciu kart przedpłaconych lub z odroczeniem przy wykorzystaniu kart kredytowych.

Katarzyna Pierzchała 1554 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.