Ucz się, jak prześcignąć konkurencję

Co odróżnia niezależne sklepy od dyskontów i hipermarketów? Przede wszystkim ludzie, którzy stoją za tymi biznesami. Warto przekuć ten wyróżnik w atut i zainwestować w swój personel.

Promocja wiedzy z zakresu technik sprzedażowych i asortymentu nie tylko szybko się zwróci, ale będzie też skutecznym motywatorem i zintegruje zespół.

Konsumenci, choć bardzo świadomi i poszukujący najlepszych okazji, dziś bardziej niż kiedykolwiek doceniają to, czego nie znajdą w żadnej gazetce promocyjnej – indywidualne podejście, przyjazne relacje oraz fachową wiedzę i poradę podczas zakupów. A do tego potrzeba kompetentnego personelu. O ile pewne predyspozycje – uprzejmość czy miłe usposobienie – mogą być cechami charakteru, o tyle z wiedzą na temat towaru, który mamy na półkach, nikt się nie rodzi. I dlatego należy w nią zainwestować.
 
Sprzedawca na medal i z dyplomem
Na prężnym rynku szkoleń zawodowych dostępne są zarówno te podstawowe, pozwalające na sprawną obsługę kasy, jak i szkolenia z technik sprzedażowych czy układania towaru. Najkrótsze trwają nieco ponad 30 godzin i kosztują około 700 zł. Z kolei kurs sprzedaży prowadzony przez popularny serwis trudniący się pośrednictwem pracy to inwestycja w 160 godzin nauki i rzędu 9 tys. zł. 
 
Jeszcze inną z dróg podniesienia kwalifikacji zawodowych i zdobycia wiedzy jest zapisanie się na studia podyplomowe. Od października w warszawskiej Szkole Głównej Handlowej można studiować „Zarządzanie przedsiębiorstwem w handlu detalicznym”. To kierunek, który powstał specjalnie z myślą o franczyzobiorcach Eurocashu, który jest niezwykle aktywny na polu dostarczania rozwiązań podnoszących kompetencje osób prowadzących sklepy. Na studia na SGH mogą się zapisać przedsiębiorcy, którzy już mają wyższe wykształcenie (tytuł licencjata, inżyniera lub magistra) oraz m.in. roczny staż pracy w przedsiębiorstwie handlowym. Zajęcia odbywają się w weekendy, czyli w systemie zaocznym.
 
Skąd taki pomysł? To naturalna konsekwencja działań związanych z Akademią Umiejętności Eurocash. Jest ona największym w Polsce kompleksowym programem edukacyjno-szkoleniowym wspierającym niezależne sklepy detaliczne w ramach sieci franczyzowych i partnerskich Eurocashu. W jej ramach właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu pracy i zarządzania sklepem spożywczym. Tylko od września 2016 r. do sierpnia 2017 r. w konferencji i warsztatach w ramach Akademii wzięło udział łącznie 13,5 tys. właścicieli i pracowników sklepów, a 14 tys. przedsiębiorców skorzystało z platformy edukacyjnej.
 
Czas to pieniądz
Wszyscy narzekamy na brak czasu. Nawet gdy chcemy nauczyć się praktycznych rzeczy, szukamy nieszablonowych rozwiązań, takich które nie wymagają od nas siedzenia po godzinach. Jesteśmy niecierpliwi, skanujemy treści i najchętniej wodzimy wzrokiem za obrazami. Z pomocą przychodzą nam nowowczesne technologie pozwalające łączyć edukację z rozrywką. Świetnym przykładem jest aplikacja mobilna
PingWin promowana przez Eurocash, która umożliwia szybkie zdobywanie wiedzy na temat sprzedawanego asortymentu, a konkretnie alkoholu. Każda sesja trwa zaledwie kilka minut, PingWin to bowiem krótkie lekcje oraz quizy związane z tą kategorią produktów. Dzięki aplikacji pracownicy sklepów mogą nie tylko zdobywać wiedzę niezbędną do polecenia klientom najlepszego produktu, ale również poznać triki ułatwiające ich profesjonalną obsługę.
 
Co więcej, PingWin pozwala na stworzenie własnej drużyny i rywalizację z innymi zespołami o miano naczelnego eksperta wiedzy o alkoholu. – Małe sklepy nie muszą mieć kompleksów. Potrzebują za to kompleksowych rozwiązań. Zależało nam na tym, by stworzyć narzędzie, które odpowie na potrzeby naszych klientów związane z podnoszeniem kwalifikacji personelu – mówi Maciej Hojszyk, dyrektor marketingu i rozwoju sprzedaży Eurocash Alkohole.
 
PingWin jest jednym z trzech narzędzi, które jako P@kę Lidera Eurocash przygotował dla sklepów. 
 
– Dostęp do aplikacji i wszystkich jej funkcjonalności jest całkowicie darmowy, więc to edukacja, na którą może pozwolić sobie każdy, nawet początkujący przedsiębiorca. Często brak czasu jest dla właścicieli sklepów przeszkodą w doszkalaniu się, dlatego PingWin pozwala na zdobywanie cennej wiedzy bez konieczności odrywania się od codziennych obowiązków – tłumaczy zalety PingWina Katarzyna Garbaciak, kierownik ds. e-commerce Grupy Eurocash.
Oprócz PingWina w skład P@ki Lidera wchodzą także aplikacja mobilna Drinco pozwalająca detalistom udostępniać kupony rabatowe, które konsument może zrealizować w lokalnych sklepach oraz Kreator Gazetek, w którym można szybko i prosto stworzyć gazetki i plakaty reklamowe. Aplikacje Drinco i PingWin są dostępne do pobrania w Google Play i App Store. 

DETALIŚCI CHCĄ INFORMACJI
Z badania opinii polskich detalistów przeprowadzonego we wrześniu 2016 r. na zlecenie Eurocashu wynika, że 29 proc. ankietowanych chciałoby poszerzyć swoją wiedzę na temat asortymentu, który sprzedaje. Jednocześnie 7 proc. ankietowanych przedsiębiorców wskazywało, że jedną z głównych barier w prowadzeniu biznesu jest trudność w znalezieniu rzetelnych i kompetentnych pracowników. Niemal taki sam odsetek respondentów – 7,3 proc. – sugerował, że bieżące informacje o nowościach i produktach są dla nich najbardziej atrakcyjną formą wsparcia sprzedaży. Niewiele mniej, bo 5 proc., oczekuje od swojego dostawcy alkoholi regularnych szkoleń na temat produktów oraz technik sprzedaży. 

____________________________________________________________________________________________________________________________

Partner cyklu:



Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.