Edukacyjna minisieć

Dobre z Lasu - tak będzie nazywała się sieć sklepów nad uruchomieniem której pracuje Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych. Otwarcie pierwszej placówki zaplanowane jest na przełom listopada i grudnia br. w Warszawie.

Nowa sieć sklepów jest częścią projektu rozwojowego Lasów Państwowych (LP) pt. „Zdrowa żywność z polskich lasów”, który centrala traktuje „misyjnie”. Jednym z jego założeń jest aktywizacja zawodowa lokalnej ludności poprzez zorganizowanie sieci producentów i przetwórców produktów pochodzących z lasu. Przede wszystkim LP chcą w jego ramach promować ochronę pszczół, rozwój pszczelarstwa m.in. na terenach leśnych oraz hodowlę ryb z gospodarstw rybackich istniejących w strukturze Lasów Państwowych. 

Działania związane z ochroną pszczół i zwiększeniem udziału roślin miododajnych w lasach mają pomóc „w rozpoznaniu potencjału miododajnego lasów i możliwości ich racjonalnego wykorzystania w ramach gospodarki pszczelarskiej poprzez utworzenie sieci pasiek monitorujących rozkład pożytków pszczelich w różnorodnych drzewostanach”.

Celem otwierania sklepów jest też popularyzacja i promocja dziczyzny jako mięsa o wyjątkowych walorach zdrowotnych i odżywczych, pochodzącego od zwierząt żyjących na wolności, a nie w przemysłowych fermach, niekarmionych antybiotykami i chemią itp. 

– Aktualnie znaczna część dziczyzny pozyskanej w Polsce jest wywożona w „skórze” za granicę, tam przetwarzana i konsumowana albo wraca do Polski w postaci drogich, przetworzonych już wyrobów – mówi Anna Malinowska, rzecznik Lasów Państwowych. – Chcielibyśmy to zmienić, tak by korzystali z tego dobrodziejstwa nasi obywatele i przedsiębiorcy – podkreśla.

Otwarcia już wkrótce
Sklepy z dziczyzną i innymi płodami lasu mają więc pełnić przede wszystkim funkcję promocyjną i edukacyjną. Według zapowiedzi sprzed kilku miesięcy miały ruszyć wczesną jesienią. Teraz dowiedzieliśmy się, że pierwszy ma być otwarty na przełomie listopada i grudnia w Warszawie, w budynku Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych. – Jesteśmy do tego przygotowani od dłuższego czasu, jednak  formalności związane z uzyskaniem stosownych zgód i pozwoleń przesuwały termin otwarcia – wyjaśnia nam Malinowska.

W połowie października br. pracowano nad wystrojem i wyposażeniem sklepu w niezbędne urządzenia. Jak na razie centrala LP planuje uruchomienie czterech placówek pod szyldem Dobre z Lasu. Mają one być zlokalizowane w większych miastach. Wiadomo, że drugi sklep będzie na Śląsku, a kolejne dwa – w Olsztynie i Kielcach, choć w połowie września br. centrala LP informowała o planach uruchomienia tego typu punktów w Warszawie, Katowicach, Olsztynie i Radomiu. Teraz Radom zamieniono na Kielce. 

– W przypadku czterech sklepów nie będzie więc mowy o konkurencji dla jakiejkolwiek sieci handlowej, podobnie jak o istotnym w jakimkolwiek stopniu źródle przychodów dla Lasów Państwowych – zastrzega Malinowska. 

Prace z powołaniem nowej sieci są więc na ukończeniu. Centrala jest w trakcie naboru pracowników. Opracowano już wzór marki Dobre z Lasu, pod koniec października ustalano kryteria certyfikacji wyrobów. Zawarto ponadto porozumienie o wspólnym działaniu w tym zakresie z Polską Izbą Produktu Regionalnego i Lokalnego, dysponującą znakiem „Jakość i Tradycja”. – Chcemy wykorzystać ich doświadczenie, a także ponieść część kosztów związanych z certyfikacją, co dla małych zakładów może stanowić istotną pomoc – uważa rzecznik LP. Podkreśla przy tym, że całością prac związanych z opracowaniem marki zajmowało się Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. 
 
Dostawy według potrzeb 
Na początku w ofercie sklepów nowej sieci ma być kilkadziesiąt produktów: dziczyzna (świeże mięso) i wyroby z niej, przetwory runa leśnego, ryby ze stawów leśnych, a także miody leśne. Z czasem oferta ma być rozszerzana, choć na pewno nie o inne rodzaje mięs typu drób czy wieprzowina. Dostawcami mają być przetwórcy, którzy działają pod nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej. – Dlatego będzie to bezpieczna żywność – tak Anna Malinowska odpiera postrzeganie przez część Polaków dziczyzny jako mięsa niezbyt bezpiecznego pod względem przenoszenia różnych chorób wskutek niewłaściwej obróbki termicznej. 

Zapewnia przy tym, że nie będzie żadnego konfliktu, jeśli chodzi o pogodzenie dostaw do sklepu z dziczyzną z prawem łowieckim. – Mięso i wyroby z mięsa pochodzić będą wyłącznie z dzikich zwierząt łownych, pozyskiwanych w trakcie prowadzenia planowej gospodarki łowieckiej. Pozyskanie takie odbywa się na podstawie polskiego prawa łowieckiego, które łączy racjonalne użytkowanie populacji zwierząt łownych z ich ochroną. I nie będzie się to wiązało ze zwiększeniem pozyskania zwierząt łownych – tłumaczy nam Anna Malinowska.

Dostawy mają się odbywać „według potrzeb”. Centrali LP zależy, aby ceny towarów w planowanych sklepach były niskie, dlatego operator będzie starał się promować mięso i wyroby z dziczyzny tych krajowych producentów, którzy zechcą skorzystać z jego oferty. – Nie będziemy prowadzili sprzedaży wyrobów z produkcji Lasów Państwowych. Będziemy dystrybuować wyroby małych rodzimych firm. Ich wsparcie jest jednym z naszych celów – tłumaczy nasza rozmówczyni. Z tego też powodu LP nie planują sprzedaży sprowadzanych z zagranicy produktów kojarzących się z lasem. 

Ponieważ Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych nie traktuje planu uruchomienia minisieci jako działania biznesowego, a jedynie promocyjne, dlatego też nie przeprowadzono badań odnośnie do zakładanej dziennej liczby klientów. Zamierza za to wesprzeć uruchomienie sklepów kampanią marketingową.   
LP planują ponadto budowę dwóch małych przetwórni w celu rozszerzenia sprzedaży bezpośredniej ryb oraz urozmaicenia i wzbogacenia oferty handlowej. Zadania te są realizowane przez Gospodarstwa Rybackie w Krogulnej i Niemodlinie.

Katarzyna Pierzchała 1548 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.