CMR: dobry październik dla mniejszego handlu

W październiku 2017 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 mkw. były o 2,3 proc. wyższe niż we wrześniu i o 7,8 proc. wyższe niż w październiku 2016 r.

Jak podaje CMR, październik to czas, kiedy w sklepach małoformatowych (czyli tych, których powierzchnia nie przekracza 300 mkw.) wyraźnie spada sprzedaż kategorii typowo letnich, takich jak piwo, napoje i lody. W październiku 2017 r. liczba paragonów, na których pojawiały się lody impulsowe lub familijne, była o ponad 50 proc. niższa niż we wrześniu.

Klienci sklepów małoformatowych chętniej sięgali w tym czasie po czekolady (wydatki na tę kategorię były prawie 9 proc. wyższe niż we wrześniu) czy batony, wzrosło również zainteresowanie gorącymi napojami, takimi jak herbaty (wzrost wartości sprzedaży w ujęciu mdm o 8 proc.) i kawy. W  ostatnim miesiącu w sklepach małego formatu znacznie lepiej niż we wrześniu sprzedawały się też praliny (wydatki na nie zwiększyły się aż o 30 proc.), ale za ten wzrost odpowiadała głównie jedna okazja - Dzień Nauczyciela.

Październik, a szczególnie ostatnie jego tygodnie, to okres, w którym szczyt sprzedaży osiągają znicze – również w tym roku wydatki na tę kategorię w październiku były kilkukrotnie wyższe niż w poprzednich miesiącach.

W ujęciu rok do roku w październiku 2017 r. w sklepach do 300 mkw. odnotowano wzrost zarówno liczby transakcji, jak i obrotów. Wyższa wartość sprzedaży to efekt wzrostu cen żywności, ale też nieco cieplejszego niż w 2016 r. października. Wzrosła ponadto sprzedaż najważniejszych kategorii produktowych, czyli alkoholu i wyrobów tytoniowych – wydatki na nie były odpowiednio o 7 i o 5 proc. wyższe niż przed rokiem.

Jak pokazują  dane paragonowe klienci częściej niż przed rokiem sięgali również po produkty, łatwe w przygotowaniu i oszczędzające czas, takie jak różnego rodzaju dania gotowe - liczba paragonów z gotowymi daniami chłodzonymi wzrosła w porównaniu z październikiem 2017 r. o niemal 30 proc., podobny wzrost odnotowały dania instant. Wyraźnie zwiększyło się także zainteresowanie zdrowymi przekąskami, takimi jak na przykład batony zbożowe (wzrost liczby transakcji o 11 proc.) czy chipsy owocowe (wzrost o 25 proc.).

Duże wzrosty w ujęciu wartościowym odnotowały kategorie, które w ostatnim czasie znacząco podrożały, jak jajka czy masło (w październiku wydatki na kategorię były o 24 proc. wyższe niż rok wcześniej, mimo iż liczba transakcji spadła o około 13 proc.).

Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych w październiku 2017 r. wyniosła 13,6 zł, czyli o ponad 4 proc. więcej niż w październiku 2016 r. i prawie o 3 proc. więcej niż we wrześniu br.

 

Ilona Mrozowska 2076 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.