Koniunktura sprzyja handlowi, ale zmiany będą dla niego wyzwaniem

Dynamiczny rozwój handlu elektronicznego i technologii cyfrowych wprowadzi liczne zmiany w sektorze handlu i usług.

Na zdjęciu:  Ewa Białek, dyrektor Biura Handlu i Usług w DNB Bank Polska

Tak uważają analitycy banku DNB Bank Polska. Ich zdaniem, dorzystna koniunktura gospodarcza sprzyja rozwojowi sektora handlu, a także przyspiesza jego rozwój cyfrowy. Pod koniec obecnej dekady wartość europejskiego rynku e-commerce przekroczy 500 mld euro – piszą autorzy raportu DNB “Retail Industry & Consumer brands".

- Jednocześnie, wraz z rozwojem handlu elektronicznego, stopniowo zaczynają tracić na znaczeniu tradycyjne punkty sprzedaży wielkopowierzchniowej, takie jak hiper- i supermarkety – dodają, posługując się przykładem Korei, w której udział tego kanału zmniejszył się w ub. r. o 7 proc. Zauważają także, że nawet sklepy dyskontowe mogą się znaleźć pod presją rozwoju handlu w sieci.

Z badań KPMG wynika, że do 2020 r. liczba gospodarstw domowych z dostępem do internetu wzrośnie o ponad jedną trzecią do 11 mln (na ok. 14 mln wszystkich). Wzrasta również liczba osób korzystających z mediów społecznościowych. Sam Facebook przyciągnął do końca ubiegłego roku 15 mln Polaków, a to wzrost o 12 proc. w porównaniu z 2015 r.

Analitycy DNB przewidują, że mimo zachodzących zmian, struktura rynku handlu i usług powinna pozostać stabilna, a dominującą pozycję w przychodach zachowają hiper- i supermarkety, których łączny udział utrzyma się do końca dekady na poziomie powyżej 50 proc. Powodzeniem cieszyć się będą dyskonty, niewielkie sklepy spożywcze oraz sklepy convenience.

Jadnak nowoczesne technologie cyfrowe zmienią relacje detalistów w klientami. Z raportu DNB “Retail Industry & Consumer brands” wynika, że w coraz większym stopniu wykorzystywane są one do unifikacji doświadczenia zakupowego klientów, niezależnie od kanału sprzedaży czy świadczenia usług.

– Sama obecność online poprzez stronę www czy aplikację już nie wystarcza. Konsumenci oczekują tego samego „przeżycia” podczas zakupów zarówno w tradycyjnym sklepie, jak i w internecie. Dlatego, w stacjonarnych sklepach powstają witryny internetowe pozwalające porównać towary i ich specyfikacje, a miejsca takie jak siłownie mają swoje minisklepy pozwalające kupić np. obuwie treningowe – zauważa Ewa Białek, dyrektor Biura Handlu i Usług w DNB Bank Polska.

Dlatego warunkiem sukcesu ma być umiejętne wykorzystanie rozwiązań cyfrowych, zwłaszcza w przypadku firm, które obecnie koncentrują się na sprzedaży wyłącznie stacjonarnej. Także korzystnie z analizy danych sprzedażowych pomoże lepiej poznać preferencje i zmiany zachowań konsumentów oraz dostosować do nich asortyment.

– W obliczu zachodzących zmian w funkcjonowaniu i kształcie branży handlu i usług, firmy powinny skupić się na właściwej organizacji i zarządzaniu. Umożliwi to budowę i rozwój zarówno tradycyjnych, jak i elektronicznych kanałów sprzedaży. Planowana ekspansja online powinna być oparta o klarowną strategię oraz kapitał – ocenia Ewa Białek. – Modele biznesowe powinny opierać się na budowaniu emocjonalnej więzi z klientami. Jedną ze strategii może być zwiększenie możliwości wyboru i wprowadzenie maksymalnie daleko idących ułatwień w robieniu zakupów – podkreśla.

Magdalena Weiss 903 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.