Tesco wprowadza nową usługę dla dostawców

Od 2 stycznia w sklepach Tesco producenci będą mogli korzystać z nowych form marketingu, za które odpowiada firma Dunnhumby. Sieć już teraz podpisuje umowy.

Od początku 2018 roku firma Dunnhumby przejmuje zarządzanie planowaniem i realizację komunikacji POS dla sieci Tesco. Obie firmy już teraz prowadzą rozmowy z producentami i dostawcami na temat nowych możliwości marketingu w sklepach Tesco. Chodzi nie tylko o nowe formy wyróżnienia produktów w sklepach sieci, ale również o wnioski, które  będą dostępne na podstawie danych uzyskanych z analizy zachowań sześciu milionów klientów Clubcard w Polsce, Czechach, na Słowacji i Węgrzech. W samej Polsce to ok. 2 mln klientów.

Wcześniej ten model biznesowy odniósł sukces na innych rynkach. W ostatnich 4 latach Dunnhumby zrealizowało 2865 kampanii w brytyjskich sklepach Tesco. W Tajlandii, gdzie Connect Media działa od 2 lat, powstało już ponad 1000 kampanii dla ponad 200 marek i ich agencji, generując 18,5 miliarda kontaktów z marką i zdobywając ponad 24 miliony nowych konsumentów dla ich produktów. Dotarciem do konsumentów z komunikacją w domu za pośrednictwem malingów Clubcard lub w drodze do sklepu (Tesco.com i SMS-y) zajmuje się firma Connect Media.

 

Producenci dostają możliwość wyróżnienia swoich produktów w sklepach Tesco na wiele różnych sposobów. Mogą to być przyciągające wzrok plansze, wyróżniające przestrzeń w regale, w której prezentowane są produkty danej marki, świecące obramowania, pełniące tę samą funkcję, nietypowe instalacje jak np. kosz do koszykówki, czy aromamarketing – obszary, w których w momencie przejścia konsumenta uwalniany jest zapach, np. płynu do płukania tkanin. Nowością jest też marketing głosowy: gdy konsument znajdzie się w odpowiednim miejscu w sklepie, słyszy – jako jedyny w tym momencie w sklepie - namowę do kupienia określonego produktu.

Jak wynika z danych udostępnionych przez firmę, 76 proc. decyzji zakupowych dokonywanych jest przy półce. Dunnhumby analizuje tygodniowo 14 mln transakcji dokonywanych w Tesco .

- Łączymy cele marek z naszą ofertą mediów, która przyniesie najlepsze rezultaty, bazując na wiedzy pozyskanej dzięki analizie danych konsumenckich. Następnie precyzyjnie mierzymy impact, który przyniosły te aktywności - tłumaczy Stephen Russell, dyrektor zarządzający Dunnhumby w Europie Środkowej (na zdjęciu). – To daje marketerom możliwość dogłębnego spojrzenia na wyniki kampanii i pozwala im na podejmowanie decyzji w oparciu dane, a nie przeczucia - podkreśla.

Przykładem sukcesu była brytyjska kampania dla Nestlé, które odnotowywało spadki w najważniejszych obszarach kaw rozpuszczalnych premium i regular. Analiza zachowań konsumentów pozwoliła na wdrożenie odpowiedniej kampanii. W tym wypadku posłużono się mailingami, degustacjami, materiałami POS i reklamami w serwisie Tesco.com. Do prezentacji różnorodnych produktów z linii Nescafé i komunikatu promocyjnego “3 za 2” wykorzystano regały promocyjne na czołówkach gondoli (końcówkach regałów).

Najbardziej lojalni konsumenci, sklasyfikowani jako VIP, otrzymali mailingi poświęcone „kawiarnianym sytuacjom”, mailingi zawierały też spersonalizowane kupony, które upoważniały do odebrania prezentu w pobliskim sklepie dużego formatu.

Przez 12 tygodni od końca kampanii kupujący otrzymywali przy kasie kupony Clubcard jako zachętę do ponownych zakupów. W efekcie nastąpił 13-proc. wzrost całej kategorii kawy w Tesco, a koszyk w sklepie wzrósł o 9 proc. Natomiast kawa rozpuszczalna Nescafé zwiększyła sprzedaż o 24 proc.

 Na zdjęciu: Urządzenie do marketingu głosowego. Osoba znajdująca się w ściśle określonym punkcie sklepu jako jedyna słyszy zachętę do nabycia konkretnego produktu.

Magdalena Weiss 898 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.